יום רביעי, 19 בפברואר 2020

היש קשר בין פלטפורמות כתיבה עצמאיות לבין קהילתיות בבלוגוספרה


אתר פרפרים משמש במה לבלוגים מפלטפורמות כתיבה שונות: מרביתם הן  פלטפורמות הכתיבה העצמאיות החינמיות - וורדפרס ובלוגספוט (Blogger) וכן הגרסאות שלהן בתשלום (בדומיינים עצמאיים), שלהלן יכונו "עצמאיים". "האחרים" הן מיעוט הכותבים ברשתות (אכסניות) קהילתיות כמו בלוגר ודה מרקר קפה. 

אתר פרפרים כידוע משמש במה לבלוגים חברים (המקבלים חשיפה בדף הראשי ושירותים קהילתיים מלאים) לעומת בלוגים עמיתים שהומלצו על ידי החברים (ועד שבעליהם יבקשו שינוי מעמד - מקבלים חשיפה מוגבלת באתר פרפרים).

מסטטיסטיקת התפלגות פלטפורמות הכתיבה בין החברים לעמיתים (המוצגת כאן) - ניתן לקבל תובנות מאוד מעניינות.


אז מה דעתכם על סמך הסטטיסטיקה? האם לבחירת פלטפורמת הכתיבה של הבלוגרים ישנה זיקה למידת הקהילתיות? כלומר, למנעד בין שבין ה"קהילתיים" ל"זאבים הבודדים"?

האם לבלוגרים הכותבים בבלוגספוט נטייה גבוהה יותר לקהילתיות?

12 תגובות:

  1. ה"מאמנת" שבתוכי פתאום התעוררה ושאלה את עצמה למה בעצם כל אחד מאיתנו מתכוון במילה "קהילתיות". הרי לכל אחד מאיתנו שפה מקודדת משלו, וכל אחד מאיתנו מפרש מעט אחרת את אותם המושגים.
    אני נוטה להניח שוותיקי ישראבלוג רואים משהו די ספציפי מול עיניהם כשהם חושבים על "קהילה של בלוגרים", ואני מודה שאני כנראה לא לגמרי מכירה ומבינה את זה עד הסוף, ולכן לא מתווכחת עם אף אחד לגבי זה.
    נראה לי שכשאני חושבת על קהילת בלוגרים הפרשנות שלי היא מעט שונה. עבורי, ה"ירוקה" יחסית בבלוגיה (רק שבע וחצי שנים, מתוכם כמעט ארבע שנים של כתיבה בבלוגספוט, ובשנתיים האחרונות רק בבלוגספוט) המשמעות של "קהילה" היא :
    1. היכולת למצוא בלוגים של אחרים שמעניינים אותי ומדברים אלי
    2. היכולת לנהל שיחה (בתגובות ובמענה לתגובות) עם הבלוגרים
    3. היכולת של אחרים לגלות ולקרוא את הבלוג שלי, להגיב ולקבל מענה

    וסביר להניח שזו איננה בדיוק ההגדרה שבלוגרים אחרים מכוונים אליה כשהם מדברים על קהילה וקהילתיות.
    לא הייתי חברה בטבעות (אין לי עד היום מושג מה זה בעצם), לא הלכתי מעולם למפגשים רבי משתתפים עם בלוגרים, ואת הבלוגים שאני קוראת גיליתי בעיקר באמצעות התגובות שלהם לבלוגים של אחרים ושלי.

    מהבחינה הזאת אתר פרפרים נותן לי מענה לקהילתיות שלה אני זקוקה.
    למשל כאשר אני מנסה לקרוא ולהגיב בבלוגרים ב"דה מארקר קפה" או "סאלונה" אני מודה שאני די הולכת לאיבוד, ומוצפת גם בתחושה של רעש מחריש "עיניים", לא מוצאת בהם ידיים ורגליים.
    האם אלה נחשבות פלטפורמות קהילתיות? על סמך מה בדיוק?

    בכל מקרה חוזרת למה שאמרתי בהתחלה - לדעתי (הצנועה) עד שלא נקבל תמונה ברורה של מה כוונתו של כל אחד ב"קהילתיות" - לא נוכל באמת לנהל על כך שיחה ברורה ומושכלת.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה אמפי על התגובה המפורטת. גם בהתאמה להגדרותיך המינימליות (1-3), הסטטיסטיקה המוצגת ב- 3 הפוסטים האחרונים כאן - היא בהתאמה לדרישותיך, לטובת הבלוגרים החברים. לגבי דרישות קהילתיות נוספות שהזכרת - לפינת הצא׳ט שהכנסתי לאתר לא היה ביקוש וכן הדיונים המוגבלים למעשה שמתנהלים באתר קהילת פרפרים בפייסבוק - מצביעים על עניין מוגבל בקרב קהילת פרפרים. מצד שני, יתכן שעורך שירכז (בהתנדבות) את התכנים בדף הקהילה בפייסבוק יתרום לקידום הקהילתיות, הן בקרב הבלוגרים והן בקרב קהלי הקוראים שם.

      מחק
  2. אישית שמחתי להצטרף לקהילה כתחליף לקהילת תפוז משם הגעתי במקור ל-WP. ההתרשמות שלי היא שרבים מחברי הקהילה הגיעו לבלוגספוט מישארבלוג ולכן גם הצטרפו לקהילה. כמובן שזאת רק התרשמות שלא מגובה בעובדות...

    השבמחק
    תשובות
    1. שמח שהחלטת להצטרף לפרפרים.
      באיום הסגירה של ישראבלוג בשלהי 2017, זו הייתה התפלגות המעבר של הישראבלוגרים לפלטפורמות השונות:
      וורדפרס - 33%
      בלוגספוט - 31%
      בלוגר - 29%
      אחרים - 7%
      כלומר, עדיפות קטנה לוורדפרס. כנראה משום שיצוא התכנים מישראבלוג לבלוג חדש בוורדפרס דרש שימוש באפליקציה אחת בלבד ואילו היצוא לבלוגספוט דרש עוד שלב של יצוא מוורדפרס לבלוגספוט בעזרת אפליקציה נוספת. אבל מאחר וישראבלוג המשיך לצלוע עוד כשנתיים על כרעי תרנגולת - לא מעט שיצרו בלוגים בוורדרס או בבלוגספוט - ולא פרסמו בהם מאז מילה אחת...
      אבל נכון לעכשיו, משום מה, הבלוגרים מבלוגספוט מובילים בהצטרפות לפרפרים.

      מחק
  3. מצטרף בגדול מוטי אור, אם כי אני הגעתי בעקבות הזמנה שלך בפורום כתיבה.

    השבמחק
  4. אני לא כותבת הרבה אבל מדי פעם נכנסת לפרפרים ונהנית לראות מה אנשים כותבים, כך שאם זה הפרוש של קהילתיות, אני בעד.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה אסתי. אני משוכנע שרבים כאן היו שמחים לביקורים תכופים יותר בדף פרפרים וגם ליותר פרסומים מאלו שאת מעלה בפייסבוק. בבלוג פרסומייך ייחשפו לקהילה ויתועדו לעד. ולקוראים מושך יותר לדפדף בהם בבלוג.

      מחק
  5. אני מאוד מתחברת למה שכתבה אמפי לגבי תפיסת הקהילה.גם אני מעולם לא הייתי במפגשים וכמו מוטי גם אני הגעתי מתפוז שם היו הרבה שנים שהקהילה היתה תוססת (דגש על היתה) ומצאתי פה קהילה וירטואלית מתאימה נעימה.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה שיק. שמח שהאופי הקהילתי של פרפרים מתאים לציפיותייך.

      מחק
  6. האמת, שהמקום הראשון שכתבתי בו היה ישראבלוג
    קהילה זה דבר שנבנה במשך הזמן
    יש קהילה שהיא כזאת מעצם זה שכולם כותבים באותו מקום.
    יש כזאת שנבנית מתוך אינטראקציה של תגובות בבלוגים של אחרים, דיון, שיחות והדדיות בביקורים בין בלוגים.
    נפגשתי עם מעט מאוד בלוגרים. או 1:1 או במפגשים קטנים ולא מעבר לזה.

    השבמחק
    תשובות
    1. לא מדובר בכוונה לקהילתיות במפגשים חברתיים,חגיגות ופרסים, אלא בקהילה וירטואלית שמטרתה לספק אינטרס משותף (הנגשה לקוראים ומגיבים) - מלבלוגרים שכותבים בפלטפורמות עצמאיות, שאחרת הם בבחינת זאבים בודדים או במקרה הטוב משתייכים לקליקה סגורה...
      אלו שהצטרפו לקהילת פרפרים, כנראה רואים בכך ברכה,שגודלה כמידת שיתוף הפעולה ההדדי (כלומר, דו סיטרי לעומת חד סיטרי).
      בסך הכל פרפרים נוצר כבקשה להמשכיות של קהילת Blogger בשפת הקודש וכן של פליטי ישראבלוג שמידת קהילתיות כנראה חשובה להם.

      מחק