יום שישי, 2 בספטמבר 2022

המלחמה כנגד ספאם, הטרדות טלפוניות מכתובות ללא מספר, בוטים והקלטות תעמולת בחירות

דחיפת פרסומות או הודעות מטרידות לטלפון הנייד היא עבירה על החוק (החוק מאפשר לתבוע את השולח ללא הוכחת נזק. יש עורכי דין שיעשו את זה עבורכם תמורת 15% מהקנס שישולם לכם). אבל לצערנו פוליטיקאים ומפלגות שנזכרים בנו לפני בחירות, החריגו עצמם מחוק זה (כמו שהם מאשרים לעצמם תוספות למשכורת או למימון מפלגות). ככלל, יש לכם טלפון סלולרי חכם, מכונית חכמה, בית חכם, רפואה ממוחשבת מרחוק - הלכה לכם הפרטיות, כי בעצם ויתרתם עליה בהרשאות שנתתם וחתמתם לפני השימוש. זוכרים? אין מתנות חינם, וגם לא כשמשלמים עבור שירותים. האח הגדול, DEEP STATE, זה כבר לא מדע בדיוני. הוא חי בועט ונושם לתפארה.  

אבל יש מה לעשות ואפשר להילחם בזה. בכך תעסוק רשומה זו. יש כלים נגד החוצפנים!

1. ניטרול הודעות ושיחות ספאם (כולל מכת המדינה החדשה - פרסומות והטרדות ממקורות לא מזוהים). 

התופעה שאתם מקבלים הודעות ספאם על קניית סמים, ויאגרה, מפלגות, פוליטיקאים ומה לא (ללא מקור השולח או מספרו) - מתוארת בכתבה ב-YNET. על פי הכתבה אין הרבה מה לעשות כנגד זה, מלבד עבודה סזיפית של חסימת מילים המתאפשרת רק בחלק מהטלפונים. יש כמובן גם אפשרות לחסימת מספרי הטלפונים המזוהים שמהם נשלחת ההודעה (בכתב או הקלטה). הבעייה היא שאלה נשלחים שוב ושוב ממספרי טלפון שונים. אך האם אפשר בכלל לחסום  קבלת הודעות והקלטות ממקור שאין לו מספר טלפון? הרי אין גבול להמצאות של ההאקרים והמעסיקים אותם.

ובכן יש דרך לחסום גם את זה. מסתבר שאפליקציית ההודעות של מכשירי סמסונג (אנדרואיד) ואייפון אינן מסוגלות לעשות זאת. אבל מצאתי שאפשר לעקוף אותן על ידי הורדת האפליקציה "Messages" של גוגל ולסמן אותה כברירת המחדל של קבלת הודעות ושיחות. 

לאחר ההורדה שלה מחנות האפליקציות "חנות Play" שבטלפון הנייד, סמנו אותה בפתיחה הראשונה כברירת המחדל לקבלת השיחות וההודעות שלכם. לאפליקציה הזו יש מאגר נתונים לא רע של ספאמים וספאמרים ידועים (רשימה שמתעדכנת כל העת בזכות המידע שנשלח מהמשתמשים). והכי חשוב, רק בעזרת השימוש באפליקציה זו כברירת המחדל של "הודעות" במכשיר הטלפון שלכם - נחסמות הודעות ממקור טלפוני לא ידוע כמו "קאנאביס", "קזינו חי", "בוטוקס", "החגים כבר בפתח", WOW... שכל אלו נשלחו ממקורות ללא מספר טלפון ספרתי כלשהו, אלא "ממיספר" שהוא בעצם מילה). 

בקבלת צלצול, למשל ממפלגות, פוליטיקאים ושאר מטרידים - מתקבל מסך אדום המזהיר על חשד כהודעת ספאם מוקלטת או על כזו בוודאות. חסל סדר ההטרדות בתקופת בחירות. למשל בן גביר נחסם לאחרונה בנסיונו לשלוח לי הודעה מוקלטת 😁
גם לא האחרים הצליחו - לא הודעות בכתב ולא בעל פה.

ואם בכל זאת מגיעה הודעה ממקור ללא ידוע (שעדיין אינו קיים במעגל נתוני הספאמרים של גוגל) ובמיוחד כשהיא מתקבלת משולח ללא כתובת, אלא ממספר שהוא בעצם מילה, כמו WOW, CANABIS, וכדומה ולא מספר ספרתי - סמנו אותה פעם אחת כספאם ולא תקבלו יותר כלום מאותו מקור, שאחרת ישלח לכם אותה שוב ושוב מדי יום. בתקווה שפעם אחת תעשו את טעות חייכם בהיסח הדעת ותלחצו על הקישור שיעקוץ אתכם
 💀


כנ"ל אתם עשויים להעקץ קשות בלחיצה על קישורים אפילו ממיילים שנשלחים לכאורה מאנשי הקשר שלכם (הרי בכל פריצת חשבונות מייל נחשפות כתובות כל אנשי הקשר שלכם. על כן רשימות אנשי הקשר שלכם עשויות להחשף ללא ידיעתכם, גם בדרך זו).

לאחר שהורדתם לטלפון את האפליקצית Messages, קבעו את ההגדרות באפליקציה בהתאם לסוג ההגנה שאתם רוצים ומעתה את כל המקורות ששלחו הודעות שנחסמו בעבר ובהווה תוכלו לראות ב"שיחות חסומות וספאם" ורק יהיה נותר לכם לחכך ידיכם בהנאה, כשרשימת הנחסמים הולכת וגדלה.

2. ניטרול הרשאות ריגול מסוכנות בטלפונים החכמים שלכם

ריגול טלפוני ללא ידיעתכם

מי שחוגגים (כנראה כמעט כל המחזיקים טלפונים חכמים) בהורדת אפליקציות חינמיות, שירותי רשת חינמיים וכדומה  - למעשה איבדו את פרטיותם. למעשה הרוב נוהגים כעירומים מול מצלמה/מכשיר הקלטה 24/7, בין בידיעה והתרגלות או באי ידיעה. האם התשלום עבור האפליקציות האלו או עבור רכישת המכשירים החכמים מבטיח את פרטיותנו? הצחקתם אותי.

רבים אינם יודעים שבעת רכישת טלפון חכם חדש (כמו בשאר מכשירים חכמים), כבר מוטמעות בו הרשאות מטרידות. חלק ניכר מתווסף עם האפליקציות "החינמיות" השונות שאתם מורידים. תאמרו לי בבקשה, מדוע בעת הורדה של אפליקציה פשוטה ותמימה לכאורה כמו מחשבון, אנחנו נדרשים לאשר הרשאה לגישה אל אנשי הקשר שלנו, לגלריית התמונות שלנו, למצלמה, למיקרופון וכמובן גם לכתובת המייל שלנו שאנחנו נדרשים לספק החל מהפעלת המכשיר החדש?

למשל, כשרכשתי טלפון חדש תוצרת סמסונג, שבו הייצרן כבר התקין מראש לא מעט אפליקציות - גיליתי לתדהמתי רשימה ארוכה של הרשאות. כמו למשל הרשאות לארגונים שונים, קונצרנים, ממשלות וסוכנויות שונות ומשונות בסין, טייאן, סינגפור, טורקיה. הולנד...  רשות ההגירה הבריטית... וכן כן אפילו - ISRAEL GOV ומשטרת ישראל שהתקינה מעקבים אחרי חולי קורונה בבידוד (דיפ סטייט כבר אמרנו)? 

הבוטים של כל אלה עובדים שעות נוספות בסריקות ואיסוף מידע מהטלפונים שלנו.  והדובדבן שבקצפת הן ההרשאות מסוג עוקפות אבטחה (המתחילות בקידומת BYPASS) שמאפשרות לגורמים מסתוריים לעקוף אבטחה בטלפונים שלכם.

אז איך מגיעים ומזהים אותם?

בהגדרות של הטלפון עברו על הרצף הבא:

הגדרות > זיהוי ביומטרי ואבטחה > הגדרות אבטחה אחרות > הצג אישורי אבטחה

אני מבטיח לכם שתגלו הרשאות שתעשנה את עורכם חידודין חידודין. אמנם לא ניתן למחוק אותן בקלות, אבל בלחיצה על כל אחת מהן - תיפתח תיבה שבתחתיתה יתאפשר לכם להשבית את ההרשאה הבלתי רצויה. שווה לחזור מדי פעם על בדיקת ההרשאות האלו שבהגדרות, במיוחד אם אתם מורידים אפליקציות ומשחקים חדשים או אם מישהו דואג לחדש לכם את ההרשאה ללא ידיעתכם. רק לקבלת קנה מידה, אצלי כ-95% מההרשאות ברשימה הארוכה חסומות לאחר שהשבתתי אותן (ושום פעילות רצויה של הטלפון לא נפגעה. נהפוך הוא - חסל הפעלת המצלמה מעצמה לצילומי מסך וצילומי וידאו שמישהם כנראה מאוד מעוניינים בהן). 

בהצלחה לנו!

14 תגובות:

  1. וואווו, תודה רבה. אצלי מובנה חשד לדוא"ז וחשד להונאה פוטנציאלית. אני לא עונה למספרים לא מזוהים [כך כנראה אני משגע את שליח שטראוס שצריכים להביא לי איזה רכיב להחלפת הקיים, ולא תופסים אותי]. אני לא מאשר לאפליקציות גישה אל שום דבר, בדר"כ, או מאשר חד פעמית אם אין לי ברירה. בהחלט כבר מבצע בדיקת אישורי אבטחה. גאוני. תודה ושבת נ הדרת לך.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מתכוון שבעזרת האפליקציה messages המותקנת כברירת מחדל במקום זו המסופקת בטלפון שלך, תקבל התרעת מסך אדום על שיחות/הקלטות לא רצויות ממספרים מזוהים. בעזרתה גם יסוננו הודעות SMS שכעת אתה אינך שולט עליהן (הרעיון הוא שלא תקבל אותן ולא תזדקק למחוק אותן לאחר שצפית בהודעה) וכן לא תקבל יותר הודעות שנשלחות לטלפון שלך שלא מטלפון (ראה הקישור לעיל לכתבה של YNET).

      בעבר לפני הורדת אפליקציות היינו מקבלים רשימה מפורטת של ההרשאות הנדרשות לכל אפליקציה ואפליקציה (למשל גישה לאנשי קשר, מצלמה, מיקרופון, פרסומות וכדומה) ואז אפשר היה להחליט אם להוריד את האפליקציה או לבחור באפליקציה מקבילה הדורשת פחות הרשאות גישה. כיום מקבלים רק ש"יתכן ויהיו פרסומות". על כן כיום לא מוצגות באופן ברור אלה עוד הרשאות ניתנות עם ההורדה. ניתן לדעת זאת רק בדיעבד, אם רכשת תוכנות אבטחה מסוימות, שמציגות רשימה של כל האפליקציות שקיבלו הרשאה למצלמה, אפליקציות שקבלו הרשאה למיקרופון, אפליקציות שקיבלו הרשאה לרשימת אנשי קשר וכדומה. בקיצור, אני בטוח שהורדת אפליקציות, מבלי שידעת איזה הרשאות נתת להן ללא ידיעתך בעת ההורדה. הבעיה היא שגם ההרשאות של האפליקציות הנמחקות נותרות לאחר המחיקה. אפשר לנטרל אותן רק בדרך שציינתי בפוסט.

      מחק

      מחק
    2. השארתי את ההרשאותצ ל-גוגל ול מייקרוסופט. השינוי היחיד, אני לא שומע את הקליקים שהמדפסת הוירטואלית משמיעה, זה קצת מוזר, אבל לא ממש מטריד.

      מחק
    3. אינני זקוק לחלק ניכר מהאפליקציות של סמסונג ולכן בכלל הסרתי אותן. מראש ביטלתי בהגדרות את הקליקים של המדפסת הוירטואלית של סמסונג. לשם מה בכלל צריך אותם, אותי הם סתם מעצבנים (אבל הפעלתי את הפונקציה המבטלת לחיצות אקראיות ואת פונקצית השלמת מילים).

      מחק
  2. תודה על ההמלצה על messagest. אנסה...
    לגבי אישורי האבטחה - להבנתי אל מדובר באישורים לארגונים שונים לחדור למכשיר שלי אלא למכשיר לגשת לכל מיני אפליקציות, רשתות וכדומה -

    https://smallbusiness.chron.com/encrypted-certificates-android-62118.html

    השבמחק
    תשובות
    1. אני ממש מרוצה מתוצאות השימוש ב messages כברירת מחדל לשיחות והודעות. זו אפליקציה תותחית בסינון כל מה שהפריע לי.
      אני לא מבין, לשם מה אני זקוק למכשיר שלי לגשת לממשלת סין, ממשלת טורקיה, ממשלת ישראל, משטרות ורשויות הגירה?
      לשם מה אני זקוק להרשאות BYPASS? האם אני צריך לעקוף משהו?
      בכל אופן השבתת ההרשאות האלו לא הגבילה שום פעילות שלי ברשת. לשם מה אני צריך לתת לאפליקציית מחשבון, מצפן, מזג אוויר וכו' גישה לאנשי קשר שלי, למצלמה ולמיקרופון?
      מדוע הן זקוקות לגישה לפונקציות שאינן נדרשות למה שהן אמורות לעשות? מדוע ההרשאות נותרות גם לאחר מחיקת האפליקציה? בכל אופן יש לי בטלפון תוכנת הגנה בתשלום שמאפשרת לי לנטרל גישה לאנשי קשר, למיקרופון ולמצלמה של כל האפליקציות קיימות והשימוש בהן לא נפגע (מצטער שלא אוכל לחשוף את המידע הזה כאן לעיני כול). מאז שביטלתי הרשאות "מוזרות", המצלמה שלי הפסיקה לצלם צילומי מסך וסטילס ללא רצוני ופיקוחי.

      מחק
  3. תתחדש. מלבד פונקצית הטלפון, אני משתמש גם במצלמה ולהאזנה למוזיקה. אבל המצלמה מיועדת לשימושי האישי בלבד. אני אכן מנטרל את המיקום, בלוטות' ואינני משתמש ב- WiFi אוטומטי. שים לב לאפליקציות החיצוניות המותקנות שהמכשיר החדש מגיע איתן.

    השבמחק
  4. בלי בלוטות' מכשירי השמיעה שלי מאבדים את הפוטנציאל הנהדר שיש בהם, חבל. מה שלאדם רגיל - עבור כבדי השמיעה אינו רגיל, ויש צורך לאפנן את סוגי השמיעה וכו' באופן מלאכותי.

    השבמחק
  5. אם כך אין לך כל כך ברירה אחרת. לי אין צורך בזה. אינני משתמש באזניות אלחוטיות. בהאזנה למוזיקה אני משתמש באזניות איכותיות עם חיבור חוטי קלאסי.

    השבמחק
  6. תודה רבה על הפוסט הזה. למדתי הרבה. בטלפון שלי (שאינו סמסונג) מותקנת אפליקציה MESSAGES הזאת כברירת מחדל ובאמת תהיתי איך היא מזהה לבד ספאם ומזהירה מפני שיחות ספאם גם כן. זה פיצ'ר מבורך. כמובן צריך מידי פעם להיכנס לתיקיית הספאם כדי לוודא שלא הסתננו לשם הודעות שאינן באמת ספאם (וכבר מצאתי והוצאתי משם שתיים כאלה, חשובות במיוחד, שטוב שלא פספסתי).
    אתה צודק כמובן גם לגבי הרשאות מיותרות בסמארטפון ואני דואגת להסיר אותן, אבל מצד שני אני גם טורחת ומוסיפה הרשאות היכן בברירת מחדל הן חסרות ומפריעות לתפקוד של האפליקציות שחשובות לי. יש פיצ'ר (שכוונתו טובה בסך הכל) שמסיר את כל ההרשאות מאפליקציות שלא היו בשימוש זמן מה. הפיצ'ר הזה ממש מפריע לי, והיכן שאני נתקלת בזה באפליקציות שחשובות לי אבל שאני לא נכנסת אליהן כל הזמן, אני מנטרלת אותו.

    השבמחק
    תשובות
    1. לעיתים נדמה שסמסונג (מסיבותיהם הם, אפשר רק לנחש) דווקא מעודדים דחיפות ספאם. בטלפונים החדשים גם הסירו את האפשרות הקודמת לחסום מילים ומשפטי מפתח. MESSAGES בהחלט אפליקציה מועילה בתחום זה. סמסונג גם אינם מאפשרים להסיר את אפליקציית קבלת השיחות וההודעות שלהם, אך טוב שמתאפשר ל- MESSAGES להפוך לברירת מחדל במקום. בינתיים לא גיליתי הודעות חשובות ברשימת החסומים על ידי MESSAGES. אולי משום שאין לי עדיין ניסיון מספיק ארוך. יתכן וזה קשור גם לרמת האבטחה המוגדרת על ידי המשתמש ב- MESSAGES. אני הכי מרוצה מכך שהאפליקציה מבחינה מאחרי אלה צלצולים לטלפון עומדות הקלטות או מגורמים מפוקפקים.
      יפה שאת נותנת דעתך לעניין ההרשאות, כי מרבית המשתמשים אינם מודעים לכך כלל. כפי שציינתי, לפחות 95% מההרשאות המושבתות אינן פוגעות בתפקודי הטלפון וניתן לזהות על פי מקורן שאינן נחוצות (ממשלות, משטרות, תאגידים מסחריים ועוד). לגבי השאר אפשר להשבית בכל פעם הרשאה אחת ואם השימוש בכל האפליקציות אינו נפגע, אפשר לקבע את ההשבתה.
      כפי שהזכרתי בתגובה קודמת, אצלי בטלפון מותקנת תוכנת אבטחה (בתשלום) המאפשרת לי בכל אפליקציה להשבית באופן הבדלי הרשאות מסויימות ולאפשר בהן אחרות. למשל, מצלמה - כן, אנשי קשר ומיקרופון - לא.

      אצלי הפיצ'ר המפסיק הפעלה ברקע של אפליקציות שלא היו בשימוש זמן רב - אינו פוגע כלל עם שימוש מחדש של האפליקציה "המורדמת". אגב יש גם תוכנות בתשלום שמקטינות באופן דרמטי את השימוש הלא נחוץ של אפליקציות ברקע. כמובן יש לזה גם אפקט של חיסכון אנרגטי. הדברים האלה עולים כסף אבל מתאימים לפריק פרטיות כמוני, אך אינני חושף את המידע עליהם. מדוע? בזמנו אבא שלי המציא מתג סודי המונע התנעתו/גרירתו של רכב על ידי פורצים. הוא התקין אותו רק לבני המשפחה וכששאלנו אותו מדוע אינו רושם פטנט וממסחר אותו. התשובה הייתה, "אם אמסחר אותו הוא יפסיק להיות סודי..." 🙂

      מחק
    2. אני מופתע מענין ה- messages אצלי הוא תמיד חלק מדף הבית. יש נסיונות בלתי נלאים של FB להפוך את תוכנת המסרים שלהם לעיקרית, אבל נייט!

      מחק
    3. אז אני מבין שאתה מרוצה מכך. תוכנות המסרים המותקנות האחרות (את זו של סמסונג לא ניתן להסיר מטלפונים סמסונג) נותרות חלק מדף הבית. דומיננטית רק זו שקיבלה ממך להיות ברירת המחדל. אם אתה מפעיל אחרות, השתמש בהן מבלי לאשר להן להיות ברירת המחדל העיקרית.

      מחק
  7. אין לי אפשרות בחירה. אני יכול לקנות עזרי שמיעה יקירם מאוד, לא אלחוטיים, אבל הם לא יתנו מענה רציני לצרכים שלי, כמו: שמיעה טובה בשיחת טלפון [צריך להוציא אותם מהאזון], שמיעה היקפית גרועה, בידוד רעש בשיחה פנים אל פנים בתוך מקום רועש יחסית וכו'.

    השבמחק