יום רביעי, 10 ביוני 2020

סוף עידן אכסניות הבלוגיות הקהילתיות בישראל?


ללא מילים:


סלונה נסגר


קפה דה מרקר נסגר

























ומי הבא בתור?

מסקנה: אולי הגיע הזמן להכיר שבלוגיות עצמאיות (וורדפרס ובלוגספוט) זה הדבר הכי יציב ובטוח שיש כבית לפוסטים שלכם. והקהילה זה כאן.

***

האם ישראבלוג בהנהלת העמותה "המחדשת" יצליח לשרוד כלכלית לאורך זמן, לעתיד פתרונים. אבל להורדת השאלטר האחרונה שהייתה ב- 18 לנובמבר (יום לאחר יום ההולדת שלי), היו נזקים - הפוסטים משלושה החודשים לפני כן נעלמו ואבדו. גם לא כל התמונות חזרו. אז מי שהתעקשו לכתוב שם עד הסוף - התבזבז להם לריק. ומה יקרה לפוסטים שם אם לא ימצא מקור מימון לפעילות יציבה שלו? טוב, כל אחת ואחד מחליטים באיזה סל לשים את הביצים שלהם. 

***

ועוד עצה ידידותית !
לפני שאתם בוחרים בלוגיה, בדקו:
ראשית, שיש לה מנגנון גיבוי מלא (תוכן + עיצוב הבלוג).
ושנית, שאפשר להעביר את הגיבוי במלואו לפלטפורמה אחרת (כמו מוורדפרס לבלוגספוט ולהפך).

31 תגובות:

  1. גם היציבות של וורדפרס ובלוגספוט לא מובטחת לנצח, אם כי עושה רושם לא רע, בעיקר עכשיו, כשדומה שגוגל משקיעים סוף סוף בשדרוג הבלוגיה שלהם. אבל יש עוגן אחד שהוא די יציב: כשבלוגיה אחת מתה, נולדות אחרות: מקום לכתוב (כמעט) תמיד יהיה.

    השבמחק
    תשובות
    1. אין מה להשוות בכלל בין אכסניות בלוגים קהילתיים "זערוריות" בארץ בקנה מידה עולמי לבין פלטפורמות ענק עולמיות לכותבים עצמאיים כמו וורדפרס וגוגל שמספר הבלוגים בהם בצמיחה מתמדת. ראי הכתבה "ביקום תרבות".

      בחמש השנים שאני כותב בבלוגספוט היו לפחות שני שדרוגים משמעותיים.
      כידוע יש תוכנות להעברת בלוגים על כל תוכנם מוורדפרס לבלוגספוט ולהיפך.

      "כשבלוגיה אחת מתה, נולדות אחרות: מקום לכתוב (כמעט) תמיד יהיה". תחליף מקום לכתיבה אינו תמיד תחליף לחומרי כתיבה (רבי שנים) אבודים.
      ראי גם את אשר כתבתי לאמפי למטה.

      מחק
  2. בינינו - שום דבר לא יחיה לנצח. התרגלנו כל כך שיש לנו פלטפורמות כתיבה חינמיות שאנחנו לא מעלים בדעתנו שיכול להיות אחרת. בפועל - כנראה זה לא משתלם כלכלית. אז או שנסגרים - ולפחות ישראבלוג איפשר לכולנו לגבות את הכל עד הרגע האחרון (להערכתי זה עוד מוקדם בשלב ההתעוררות שלו לצפות שכל התכנים והתמונות והפיצ'רים יפעלו, ויפעלו כשורה - זו עדיין לדעתי תקופה של "חצי עבודה" ושווה לתת לזה זמן). או שמחליטים שמחייבים בתשלום - מניחה שזה לא צעד פופולרי ולא כל כך יתפוס אבל אין לי באמת מושג.
    אגב שדרוגים ושינויים - בדיסקוס (כולל אצלי בבלוג) אני צריכה לעשות לוג אין למשתמש דיסקוס שלי בכל תגובה מחדש. מוזר מאד.
    זו אמפיארטי, אגב.

    השבמחק
    תשובות
    1. כמו שכתבתי לעדה, מי שנסגרות הן פלטפורמות האכסניות הקהילתיות בארץ ולא פלטפורמות ענק עולמיות לכותבים עצמאיים כמו וורדפרס ובלגספוט של גוגל (אלה דווקא פורחות) - ראי הכתבה והראיון ביקום תרבות.
      אגב וורדפרס לא לגמרי חינמית. וכידוע לך, יש תוכנות להעברת בלוגים על תוכנם מוורדפרס לבלוגספוט ולהיפך.

      בישרא לא יחזרו כפי הנראה כל התמונות והפוסטים החסרים, כי נראה שהעמותה לא קיבלה את כל מה שהיו שרתי נענע10. למשל בבלוג שלי בישרא מופיעים הפוסטים של חודש הכתיבה האחרון ואילו החודשיים שלפניהם ריקים (10-12 פוסטים לחודש(!) ועוד לא בדקתי אחורה. ושלא לדבר על כל הערכים שנעלמו ממנוע החיפוש של גוגל (שאולי פחות חשוב לבעלי בלוגים שהם יומנים אישיים...).

      לדעתי ההשקעה הגדולה להביא את הדינוזאור הזה לפלטפורמה מודרנית יציבה ולהמשיך לקיים אותה אינה בטוחה כלל וכלל. אך מי שמוכן "להשקיע במניית הבורסה הזו" - בבקשה :)

      מוזר ביותר וגם חשוד, אין לי שום בעיה עם דיסקוס!!! לא צריך לעשות לוג-אין כל עוד לא עושים shut down למחשב.

      מחק
    2. כן באמת מוזר העניין הזה עם ההזדהות בדיסקוס. גם גוגל עצמו עושה לי בעיות - לפעמים ב"השב כ:" לא מופיע חשבון אמפיארטי שלי ובנוסף אין יכולת לבחור אותו. אני עושה לוג אין מחדש ועדיין לא מזוהה בתגובות, וכאשר מנסה להגיב עם שם ואתר או אנונימי התגובה פשוט לא נשלחת. נעלמת. עשיתי שדרוג לכרום בינתיים וכרגע כמו שאתה רואה אני מזוהה, אבל נראה אם זה יקרה שוב.

      מחק
    3. אם עדכון הדפדפן אינו עוזר, יתכן שיש איזה באג זדוני (?) בחומת האש.
      נסי להוריד את פיירפוקס, או אופרה ובחני אם הבעיה נפתרה.

      מחק
  3. הבא בתור הוא כמובן תפוז...
    אני מקווה שהפלטםורמות החינמיות הגדולות יישארו עוד שנים רבות

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה ודאי מתכוון לכך שהפלטפורמות העולמיות וורדפרס ובלוגספוט יישארו עוד שנים רבות ואולי אנחנו נמות לפניהם :)
      לגבי תפוז, נזכרתי במלחמת גוג ומגוג בינו לבין ישראבלוג, כאשר יריב חבוט חסם את יכולת התוכנה שפיתחה תפוז להעברת בלוגים על כל תכנם מישרא לתפוז :)
      כאן אנחנו לפחות לא גונבים מאף אחד.

      מחק
  4. לא לעולם חוסן, בלוגיה עולה ובלוגיה יורדת גם אנחנו לא נישאר לנצח. יש גם ירידה במגמת הכתיבה. בתחילת הדרך הבלוגרים שפכו פוסטים ואט אט (אולי בגלל הגיל) התפוקה יורדת

    השבמחק
    תשובות
    1. זה נכון לגבי הבלוגיות הקהילתיות במיוחד בארץ. לא כך לגבי מי שכותבים בפלטפורמות עצמאיות.

      מחק
  5. מבחינתי נחמד שיש מקום לכתוב, למרות שאני כותבת מעט מאד, אולי אכתוב יותר, אני לא יודעת. אבל לא אכפת לי אם הכל ימחק. כאילו שלילדים שלי יהיה זמן להסתכל מה אמא שלהם עשתה בצעירותה ובזקנתה. לא נראה לי שזה יענין למי שהוא...

    השבמחק
    תשובות
    1. אם המחיקה של הבלוג אינה משנה, אז אולי בכלל אין צורך בבלוג. אפשר למשל לכתוב בפייסבוק...

      מחק
  6. אכן, כך בדיוק - אולי ההוא בישרא סומך על פרבומות אינסופיות, או על פרסומים ממומנים, כמו בטאמבלר.

    השבמחק
    תשובות
    1. גם בקפה דה מרקר גם בסלונה היו המון פרסמות ופעלו כפורטלים וזה לא החזיק כלכלית. בישרא בימי נענע10 היו פרסומות הן בדף הראשי הן בכל הבלוגים ומה קרה?

      מחק
  7. האם היתה כאן תגובה של n_lee שנעלמה?

    השבמחק
    תשובות
    1. התגובה נמחקה על ידה! (כבודה כבודה)
      ומדוע זה צריך בכלל לעניין אותך? ומדוע האנונימיות?
      :)

      מחק
    2. זו הייתי אני ששאלתי - וכמו שכבר אמרתי בעבר, לפעמים גוגל לא מאפשר לי להגיב עם חשבון אמפיארטי ולא מאפשר לי להחליף חשבון או פרופיל, לציין שם או אתר או אפילו להגיב כאנונימית. הוא רוב הזמן מעלים את התגובות שאני שולחת. לא רק כאן, גם בבלוגים אחרים ללא דיסקוס. עכשיו עברתי לפיירפוקס כהמלצתך והצלחתי לפחות להגיב כאנונימית.
      שאלתי כי קיבלתי את התגובה שלה במייל וכשבאתי לענות לא מצאתי אותה. זה הכל. זה עניין אותי בגלל כל התקלות שקורות בזמן האחרון ובגלל שהיא עצמה בתגובה שלה דיווחה על קושי בעבודה עם דיסקוס (ורציתי לעזור לה)

      מחק
    3. אז זהו שלא ראיתי את התגובה שלה אלא כתגובה שנמחקה על ידה. לדעתי דיסקוס עבר לאחרונה שדרוג. למשל הוא מציג כעת תמונות מפוסטים קודמים עם סרגל דפדוף.
      ראי בבלוגים שלי.

      מחק
    4. הבנתי. היות שסימנתי שאני רוצה לקבל תגובות על הפוסט הזה, קיבלתי מייד למייל את התגובה שהיא כתבה, בה היא מתארת בעיה להיכנס לדיסקוס לאשר מגיבים לא מאומתים ועוד בעיות שכאלה.
      ראיתי את האופציה הזאת באמת - לא אצלך, אבל בבלוג אחר.
      מבחינתי היה עדיף שהם יתקנו פיצ'רים שאבדו בדרך לפני שיוסיפו חדשים, אבל הם הרי לא שואלים אותי ;)

      מחק
    5. אני באמת לא מבין את ההבדלים בין דיסקוס בבלוגים שונים. יתכן וההגדרות משתנות בהתאם לזמן ההצטרפות. למשל, כעת יש בעיית כיווניות בעברית עקב החלפת העברית באפריקנס. כנראה לא שמים על ישראל ☹️
      לפחות לבלוגספוט זה חינמי.

      מחק
    6. אכן היו לי בעיות בדיסקוס חשבתי שאולי יהיה לך או מישהו אחר מושג לגבי זה.
      יכולתי להגיב בבלוגים של אחרים עם דיסקוס אבל לא בשלי.
      ואם רציתי לאשר תגובות בממשק אדמין של דיסקוס זה לא באמת אישר אותן.

      מחק
    7. לא יכולת לענות למגיבים בבלוג שלך? לי קרה (בכרום) שהדיסקוס לא זכר אותי מתגובה לתגובה והייתי צריכה להזדהות בכל פעם מחדש. בבלוגים של בלוגספוט ללא דיסקוס, פתאום לא יכולתי לבצע לוג אין עם הגוגל של אמפיארטי וכאשר ניסיתי להגיב עם שם ושם אתר או אנונימי התגובה נעלמה. בדיסקוס כשהגיבו לי אורחים, לא היתה אפשרות לעשות "השב" עם approve בכלל, אבל כשניכנסתי לאתר של דיסקוס עצמו ל Moderate כן הצלחתי. כבר הרבה זמן שלא ניתן לסמן אורח כ"מאושר מראש". והרבה מאד זמן אין שם עברית. מעצבן

      מחק
    8. לא יכולתי להגיב בכלל בבלוג שלי כי זה לא איפשר לי להתחבר לדיסקוס.
      אבל אם נכנסתי לבלוג של מישהו אחר, לא הייתה בעיה להתחבר לדיסקוס, כשחזרתי לבלוג שלי שוב אי אפשר היה.

      בממשק ניהול של דיסקוס גם לא יכולתי לאשר תגובות של אורחים. זאת אומרת יכולתי ללחוץ על approve והתגובה הייתה נעלמת כאילו שהיא אושרה, אבל בפועל זה לא היה קורה, ואם הייתי עושה refresh לדף הייתי רואה אותה בחזרה בתגובות שצריך לאשר.
      את זה שאי אפשר לאשר אורח מאושר מראש, אני יודעת זה כבר הרבה זמן ככה.

      מחק
    9. וואו זו תקלה עוד יותר חמורה ממה שאני נתקלתי בה. מעניין אם זה הסתדר ומה את כן מצליחה לעשות עכשיו. את רוצה שאגיב אצלך בתור אורחת וננסה?

      מחק
    10. זה בסדר, התקלות האלה הסתדרו לבד אחרי כמה שעות.
      תודה :)

      מחק
  8. לי עצוב על כל פלטפורמה כזו שנסגרת....ואני שמחה על הפלטפורמה הזו.

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה שיק. אולי בתופעה צריך להאשים את צוקרברג ☹️

      מחק
    2. אני לא חושב שיש אשמים בדבר. בסופו של דבר כל אחד בוחר איפה לכתוב. בסוף המשתמשים קובעים האם פלטפורמה תישאר באוויר או תיסגר...

      מחק
    3. המצב בעולם טוב בהרבה יותר מישראל. "הכאן ועכשיו" של הפייסבוק כבשו את הישראלים, ובמיוחד את אלה שסובלים מהפרעות קשב:)
      למצב בפלטפורמות הקהילתיות החינמיות, מי שקובעים אינם המשתמשים, אלא הבסיס הרווחי (לפחות קיומי) לספקים. אם אין כסף להחזיק שרתים וכל שאר הנדרש - התוצאה תהייה סגירה. לכן לדעתי אין יותר עתיד בישראל לפלטפורמות בלוגים קהילתיות קלאסיות חינמיות.

      מחק
    4. את הבסיס הרווחי קובעים המשתמשים. אם אין משתמשים אז ממה הפלטרפורמה תרוויח? מישהו הרי צריך להיחשף לפרסומות, אחרת זה כסף זרוק,
      נראה שהפלטפורמות שנסגרו גם ככה היו נטושות, אני לצורך העניין לא שמעתי על סלונה אף פעם עד עכשיו, ועל דה מרקר קפה שמעתי רק מהאתר דה מרקר.

      מחק
    5. אשרי המאמין
      על סלונה לא שמעת כי כנראה אתה לא אישה :)

      מחק