יום רביעי, 12 באוגוסט 2020

"הביוריתמוס" של קהילת פרפרים

חום יולי אוגוסט כנראה משפיע גם על קצב פעילות הבלוגיה. בלוגרים מציינים שמגיבים להם פחות ואכן ידוע שקיים קשר די הדוק בין כתיבת פוסטים לבין כתיבת תגובות לפוסטים של אחרים. וללא פירוט המבין יבין - זה בהחלט אחד מהמאפיינים האנתרופולוגים המוכרים בבלוגיה. אז פניתי לבדוק את העניינים בסטטיסטיקה של הפעילות באתר פרפרים. והרי הממצאים: 

קצב פרסום הפוסטים הממוצע בקרב קהילת הבלוגרים של פרפרים ירד פי-3 בחודש יולי ופי-5 בחודש אוגוסט. ולמרות זאת מספר הקוראים הממוצע באתר פרפרים לא השתנה בתקופה זו. בדקתי ומצאתי שהסטטיסטיקה הייתה דומה בחודשים יולי-אוגוסט אשתקד. אם כך, המצב דומה בתקופה זו בין השנה הזו לבין השנה הקודמת, למרות הקורונה השנה. אז נכון, השנה עם ישראל אינו יוצא בהמוניו "מבית כלאו" לחו"ל, אבל המלונות והצימרים מלאים עד אפס מקום - למרות מיליון המובטלים ואלה שאין להם אוכל לתת לילדים שלהם.

אז אולי השינויים בקצב הכתיבה קשורים בכלל לביוריתמוס של הבלוגיה?
ביוריתמוס היא תאוריה שפיתח הרופא הגרמני Wilhelm Fliess הידוע גם בקשריו עם זיגמונד פרויד. לפי תיאוריה זו ב"קצב הגוף" של כל אדם, החל מלידתו, קיימים שלושה מחזורים קבועים של שינויים גליים של שיא ושפל - במצב הפיזי, במצב הרגשי (מנטלי) ובמצב האינטלקטואלי. לכל מחזור יש שיא ושפל ואורכו כדלקמן:

המחזור הפיזי (הקשור לאנרגיה ולביצוע של משימות פיזיות) נמשך 23 ימים.
המחזור הרגשי הקשור למצב הנפשי והרגישות להתמודדות נפשית נמשך 28 ימים.
המחזור האינטלקטואלי הקשור לתהליכי המחשבה, התפיסה וההיגיון נמשך 33 ימים.

על פי תיאוריית הביוריתמוס ניתן לחשב לכל אדם על פי תאריך לידתו מהו מצבו הפיזי, המנטלי והאינטלקטואלי בכל יום. לתאוריה הזו אין קונצנזוס מדעי אך לא מעט נשבעים שהיכולת הפיזית, המנטלית והאינטלקטואלית שלהם אכן בהתאמה. יש גם כאלה שעושים החלטות וצעדים משמעותיים בחיים רק בימים אשר 3 השיאים מתלכדים. ולמרות שמדובר במה שנחשב כפסאודו-מדע כמו "מדע האסטרולוגיה", אנשי מדעי המחשב פיתחו אלגוריתמים המבוססים על הביוריתמוס. לא תאמינו, בקורס החובה הבסיסי במדעי המחשב בלימודי התואר הראשון שלי באוניברסיטה - תאוריית הביוריתמוס הייתה בבסיס אחד התרגילים שקיבלנו לפיתוח אלגוריתם תחזית הביוריתמוס של כל אדם בכל רגע נתון - על פי תאריך לידתו.

כשהתבוננתי בסטטיסטיקת קצב הכתיבה והפרסום של הבלוגרים בפרפרים עבר בי הרהור על "הביוריתמוס" של קהילת פרפרים. הרי לאתר פרפרים יש תאריך לידה.  הרי הוא 17.3.2019. וזה מה שחישב האלגוריתם לגבי מצבה הפיזי, המנטלי והאינטלקטואלי של קהילת פרפרים היום:

כיון שהמצב הפיזי והרגשי היום הם קרובים לשיא - אם תרצו, הירידה בקצב הפרסום של הבלוגרים היא בהתאמה לירידה במצב ה"אינטלקטואליות" 😊

ועכשיו אם תרצו, תוכלו כעת לחשב להנאתכם את מצב הביוריתמוס שלכם היום ובכל יום בעזרת האלגוריתם בקישור הבא. אז היכן את/ה עומדים היום?

המשך חופשת קיץ נעימה וחזרה לכתיבה בכוחות מחודשים
קנקן

18 תגובות:

  1. אני מאמינה יותר בריתמוס של אוגוסט - חודש חם ומייגע, והשנה, עם 'קורונה הזאתי' (כך התרגלתי לקרוא לה), הוא אפילו גרוע מכרגיל: מין מצברוח נרפה, וכולם מחכים שייגמר כבר.

    השבמחק
    תשובות
    1. אולם אם בקורונה עסקינן, אז כשכולם היו בסגר בבתים והמצברוח על הפנים קצב הכתיבה הממוצע בפרפרים דווקא זינק פי-3:)
      https://youtu.be/L8MG0zXmhlk

      מחק
  2. וואו הזכרת לי נשכחות עם הביוריתמוס הזה. היה לי ראש צוות באחד ממקומות העבודה מזמן מזמן שהכיר לי את העניין הזה. כמובן אז עוד לא היה אינטרנט ולא היו תוכנות זמינות לחישובים שלו.
    שעשע אותי שחישבת ביוריתמוס לאתר - זו המקבילה של אסטרולוגיה לחישוב מפת לידה או מפת יום הולדת למדינה, למשל, אחד התרגילים שעשינו כשלמדתי אסטרולוגיה. עכשיו מסקרן אותי לראות את מפת הלידה של אתר פרפרים - נתת את תאריך לידתו, אתה זוכרת את השעה? ואני צריכה גם מיקום (ירושלים?)

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה. בינתיים ראיתי שהאתר מזל דגים עם אופק בעקרב וירח באריה. זו מפה בצורת מניפה - בקיצור כשיהיה לי קצת זמן אתעמק מעט ואראה מה ניתן לראות מתוך המפה על האתר, ה"אופי" שלו והפוטנציאל שלו

      מחק
    2. תודה רבה אמפי על החישוב והמפה. מעניין יהיה לדעת את המשמעות. אגב, אני מזל עקרב וגם של ה-17 לחודש :)

      מחק
  3. כמובן שנסיתי. אז פיזית אני בשפל, ממש בתחתית [ נכון גם עובדתית ] ברגש ובאינטלקט קצת אחרי השיא., שיהיה

    השבמחק
    תשובות
    1. עכשיו אתה צריך לבדוק מתי 3 השיאים יתלכדו - זה יהיה היום שלך :)

      מחק
  4. ההתנהגות של המתקשים כלכלית הנופשים בקיץ הזה רק מוכיחה לי שבשביל יותר מדי אנשים להוציא הרבה כסף בתור פיצוי זה נורמלי

    השבמחק
    תשובות
    1. קוראים לזה קושי בדחיית סיפוקים. כנראה תופעה שכיחה בקרב ישראלים.
      אותי חינכו לחיות בהתאם למה שיש לי ולא לפי מה שיש לאחרים...

      מחק
  5. אני תמיד חשבתי שהירידה באוגוסט היא בגלל טיסות לחו"ל. אולי בגלל סתם חופשות? אני עובד כרגיל ומפרסם כרגיל...

    השבמחק
  6. מצטערת, לא הבנתי. אם הכחול זה האינטלקטואלי, אז בגרף הוא עולה אבל במספר הוא במינוס, ולהפך עם הירוק הפיסי.

    השבמחק
    תשובות
    1. אם מגדילים את התמונה, ניתן לראות התאמה מלאה בין העקומות לבין המספרים בתאריך 12.8

      מחק
  7. זה תאריך הנישואין שלנו :-) אמנם לא באותה שנה, האם אפשר להתייחס לנתונים על פי אותם קריטריונים?

    השבמחק
    תשובות
    1. לא, האלגוריתם מבוסס על תאריך מלא (לידה אגב) כולל השנה. במחשבן שבקישור יש להציב תאריך לידה מלא ואת תאריך היעד הנמדד.

      מחק
  8. חחח, נחמד. ביוריתמוס...לא הכרתי. נעים להכיר.תודה.
    אבל... יש לי בעיה עם חישובים. כלומר רק חושבת על זה - מתעייפת נורא. אז אולי אגיע לזה בפעם הבאה)))

    השבמחק
    תשובות
    1. כל הרעיון הוא שאם את נכנסת לקישור ומזינה תאריך הלידה - אין צורך לחשב יותר דבר :)

      מחק