יום שבת, 14 בינואר 2023

מגמות בבלוגוספרה העברית (חלק א') : גלגולו של בלוג

בלוגר (מקבוצה של בלוגרים כותבי עברית עצמאיים שאינם חברים בבלוגוספרת פרפרים שלנו) כותב בהקדמה אודות הבלוג שלו:

"התחלתי לכתוב בלוג ב-2007 כי הייתי מתוסכל מהניתוח הרווח בתקשורת. כתבתי מאמר ולא היה לי היכן לפרסם אותו. ב"הארץ" נדחיתי.
הבלוגיות של תפוז וישראבלוג נראו לי עממיות וקלילות מדי לתכנים שתכננתי, וביקשתי לפתוח בלוג בפלטפורמת "רשימות" לבית קונספציה* . אורי ברוכי (מנהל האתר דאז) סירב. כיום, כשאני יודע כמה פשוט היה אז לעבור את כלל הסף הזה, וכמה רבים מפרסמים משהו בדפוס מבלי שיהיה להם כשרון כתיבה, הכלל הזה נראה לי תמוה מאוד".
 
הערת ביניים: פלטפורמת "רשימות" פעלה כבלוגיה קהילתית היברידית, באופן דומה ל"פרפרים" שלנו, כשבדף הראשי הוצגו עידכוני פוסטים של החברים, אשר נבחרו בפינצטה על ידי המנהלים שלה, מתוך בלוגרים הכותבים בממשק וורדפרס.  כשהפלטפורמה הקהילתית האליטיסטית "רשימות" עליה השלום נסגרה סופית באפריל 2020, חלק מהבלוגרים שלה הצטרפו לפרוייקט "פרפרים - הבלוגוספרה שלנו,"לאחר ירידתה של "רשימות" מהמרשתת.  וממשיך אותו בלוגר, לאחר שנדחה על ידי מנהל "רשימות":
 
"בהמשך חיפושיי גיליתי את קפה דה-מארקר ושם פתחתי בלוג.
היו הרבה בעיות בקפה דה-מארקר ודגש רב מדי על אינטרקציה. הדגש הזה אמנם הוביל לכך שהכרתי כמה אנשים נהדרים, בכתיבתם ובאופיים. אבל אחרי שהכרתי אותם, הרגשתי שהאתר איננו מועיל לי עוד, עברתי ב- 2012 לוורדפרס .  ב-2015 החלטתי לסגור את הבלוג לתגובות ולהתרכז בכתיבה תכופה ומתומצתת יותר". 

טובה תמונה מאלף מילים

כמוהו, לא מעט בלוגרים סולדים כפי הנראה מקהילתיות. היא הייתה טובה להם בראשית הדרך כדי ליצור קהל של קוראים. ואז כאימרה הידועה "הכושי עשה את שלו, הכושי יכול ללכת", כעת הם מסתפקים בקוראים מתוך רשימת המנויים שאגרו בתקופת "הקהילתיות" שלהם. ותגידו, גם אם רשימת המנויים כוללת למשל כחמש מאות מנויים - כמה מהם עדיין קוראים רלוונטיים? כמה מהם החליפו כתובות חשבונות מייל וכמה אחרים שנמאס להם מהעדכונים (שחלקם נשלחים בשעות הלילה), כבר מזמן הכניסו אותם לספאם? אה, נכון, יש מונה כניסות המראה מלאן ת'לפים כניסות - אבל כמה מהן הם באמת קריאות? וכמה מהן הן יציאות לאחר 10 שניות? או כניסה של בוטים? אולי אם היו מטמיעים את "גוגל אנליטיקס" בבלוגם, הם היו מגלים את האמת😀. ועוד שאלה לסיום : כמה בלוגים לדעתכם מוקפאים או נמחקים בכל שנה? רק אומר לכם מבדיקה סטטיסטית שהמצב עגום, עגום מאוד.

ואנחנו שעדיין מאמינים בקהילתיות לטובת הישרדות הבלוגיה (בעידן העלמות בלוגים עצמאיים כותבי עברית ומעבר לכתיבה בעולמות הפייסבוק, שגם הוא כבר ירד קרנו לטובת הטיק טוק 🤣) - מנסים לשמר קהילתיות ותמיכה ב"פרפרים" כשמורת טבע בלוגוספרית. ובהקשר זה, אנא ראו קול קורא למעוניינים לתמוך בהמשך ניהול/עריכת מדור השרביט/נושא החם - כפי שניתן לראות בראש השול הימני, בדף הראשי של "פרפרים".
כאן אין לנו משרתים, אנחנו משרתים את עצמנו לטובת כולנו!

10 תגובות:

  1. אני מאלה שמברכים ומודים על קיום קהילת פרפרים.

    השבמחק
  2. אני בעד קהילתיות אבל לא מבקר מספיק בבלוגים חדשים או בעמוד הקהילה. בדקתי כעת ומצאתי שיש לי 65מנויים. להערכתי מתוכם באמת קוראים את הבלוג כ- 15

    השבמחק
    תשובות
    1. אז יש מצב שאתה מפסיד מהעדרות מדף פרפרים שמרכז הכל במקום אחד? :
      פינות ומדורים חדשים, הודעות מערכת, בלוגים מעניינים חדשים... ביקור באתר מאפשר למשל לערוך סלקציה מושכלת יותר, בהתבסס על עדכון כותרות ותקצירים של פוסטים ספציפיים.
      אם אתה מסתפק ב-15 קוראים אמיתיים, הינך ממש ראוי להערצה 🙂
      אבל עכשיו ברצינות, בהעדר חיבור של הבלוג שלך לגוגל אנליטיקס, אינך יודע דבר וחצי דבר על קוראיך, אלא רק על סמך הגרעין הקשה של המגיבים בבלוג. והרי כידוע יש גם קוראים שאף פעם אינם מגיבים, אלא אולי כאשר דבריך מאוד מעצבנים אותם 🙂
      בכל אופן, המתבססים על מספר הכניסות כקריטריון למידת הצלחת הבלוג - חיים כנראה בסרט 😀

      מחק
  3. אולי אנחנו ממשיכים לתחזק כאן משהו שכבר עומד לפוס מן העולם....לא יודעת. אני רק שמחה שזה עדיין קיים.

    השבמחק
    תשובות
    1. לפוס מהעולם, לדעתי עדיין לא. מישראל - מאוד יתכן. כמו שמשתמשי הפייסבוק (שחלק נכבד מהבלוגרים השתקעו שם בערוב ימיו, בלי להרגיש שהזיזו כבר גם שם את הגבינה) - נודדים טיק טוקה בקצב. אם תשאלי אותי, מגמת הפלטפורמות החברתיות מתאימות עצמן להתעצמות הפרעות הקשב ולשפה רדודה של ציבור ההולך ומתרבה 🤣

      מחק
  4. יוזמה מבורכת מאד!! ( אני אחד מכותבי אתר רשימות בעבר ) , בהערכה , עמי סלנט

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה ! גם אתה ראוי להערכה רבה על תרומתך לבלוגיה הישראלית בפרוייקטים מבורכים. ברשותך, נשמח לשתף כאן פרסומי פוסטים בבלוגים שלך "מִכָּאן וּמִשָּׁם" ואחרים.
      אם ובאילה מהם אתה מעוניין - אפשר לתקשר דרך תיבת המסרים בשול השמאלי באתר כאן.

      מחק