יום שישי, 20 בדצמבר 2019

על פרסומות (גלויות וסמויות) בבלוגים




בבלוגיות האחסון הקהילתיות, 
ברובן לבלוגרים אין שליטה על הופעת פרסומות בפוסטים שלהם. הפרסומות המסחריות בהן הן הכנסות נטו לבעלי הפלטפורמות, על חשבון התכנים שמספקים הבלוגרים לאתרים שלהם בחינם. מיותר לציין שאין הבלוגרים עצמם זוכים לכל תמורה כספית שהיא עבור אכסניית הפרסומות המופיעות בבלוגם.

גם בפלטפורמת וורדפרס בגרסה החינמית מופיעות פרסומות בכל פוסט שמפורסם בבלוגים. למשל בפוסט שנושאו ״טיול בטיבט״ או ״עוגת שוקולד עשירה״, עשויה להשתרבב פרסומת על הלבשה תחתונה...

לעומת זאת בפלטפורמת בלוגספוט - ברירת המחדל היא בלוגים נקיים מפרסומות. ובעוד שבוורדפרס צריך לשלם כדי למנוע פרסומות בבלוג, בבלוגספוט גוגל משלמים לבלוגרים שמוכנים לקשט את הבלוגים שלהם בפרסומות.

לשם כך, בבלוגספוט יש להפעיל את ADSENSE שבהגדרות ולספק פרטי הבלוגר/ית, כולל חשבון בנק שאליו יופקדו ההכנסות מפרסומות לפי מספר ההקלקות. אלא מה? הבלוגרים צריכים להיות מודעים לכך שעליהם לדווח למס הכנסה ולמע"מ אפילו על הכנסה של 50 שקל!


לידיעה, שלטונות המס החלו לאחרונה לצוד אחר בלוגרים "מעלימי מס". אלה מסתכנים בהרשעות ובקנסות כבדים. נא לא לזלזל בנחישות וביעילות של שלטונות המס בישראל. כשמדובר בחוב של האזרח (בניגוד לחוב שלהם לאזרח) - הם מאוד יעילים.

כידוע אתר פרפרים עצמו נקי מפרסומות, למרות שיש לו עלויות תחזוקה. על אלה יוקדש פוסט נפרד. ולמרות זאת, כידוע השירות בפרפרים ניתן בחינם וללא חסות של אף גורם מסחרי או פרטי. אבל, העדר פרסומות מסחריות בדפי אתר פרפרים עצמו הוא עניין עקרוני, למרות שהוא מטבעו מפרסם בחינם בלוגים, ובלוגים בלבד.

בקהילת פרפרים משתתפים בלוגים אחדים שבעליהם מקבלים לכאורה הכנסות מפרסומות בבלוגיהם. אולם אנו בוחנים האם קיים קשר בין התכנים ו"ההמלצות" כדי להגדיר האם מדובר בבלוג שכולו בעצם פרסומי מסחרי. כאמור, תכנים שהם בעלי אופי פרסומי מסחרי מובהק - הם בניגוד לתקנון הקהילה, כפי שפורסם באתר. אולם, הטמעת פרסומות מסחריות בתכנים שאינם מסחריים מותרת, אם כי אנחנו לא מעודדים את זה. ויש לקחת בחשבון שזה עשוי להדיר כניסות של חברי קהילה לבלוגים כאלה. כלומר, איפכא מסתברא.

כרגע בלוגים אחדים המוגדרים כבלוגי המלצות, פועלים בגבול האפור מבחינת הקריטריונים הנ"ל. אבל פרסום חוזר של פוסטים שלהם, שמשמעו "הקפצה" לראש רשימת העדכונים באתר פרפרים - אסור בהחלט, לפי תקנון האתר. לכן פוסטים מוקפצים (ומכל סיבה אחרת שהיא) יוסרו מרשימת העדכונים.

ובכלל, החברים מתבקשים לרענן הקריאה של מעט הכללים בתקנון קהילת פרפרים, כדי למנוע אי סדירות בעדכוני הפוסטים באתר פרפרים.

ועוד על הקפצות - בעוד שבפייסבוק מעודדים פרסום חוזר של פוסטים, מנועי החיפוש של גוגל שונאים את זה ומתייחסים לכך כספאם. לידיעתכם!

בברכת סופ"ש נפלא
קנקן 

12 תגובות:

  1. לא ידעתי כלל שאפשר לקבל כסף מגוגל בצורה הזאת. כמובן שאין לי עניין לפרסם ואין לי עניין להרוויח ככה כסף מגוגל - ובטח שלא בא לי להתעסק עם מס הכנסה ומע"מ בשל כך 😝
    מהפרסומות שמופיעות מטעם בעלי הפלטפורמה, כמו בוורדפרס, אני בדרך כלל פשוט מתעלמת. האמת היא שעד שלא ציינת מתי שהוא במפורש לגבי הפרסומות האלה, כלל לא שמתי לב אליהן.
    כמו שכתבת, בלוגים שכל עיסוקים בפרסום מסחרי כמו חנויות בגדים, מסעדות וכו פשוט לא מעניינים אותי, וכשאני רואה שהתפרסם בהם פוסט חדש אני פשוט מדלגת עליו.
    אבל כאשר בבלוג אישי מסוג "יומן אישי" שמזכיר טיול או חוויה משפחתית מוזכר אתר מומלץ לביקור או מסעדה או סרט או ספר או אפילו נותן שירות מומלץ כזה או אחר זה לא רק שלא מפריע לי, זה גם באמת לפעמים תורם לי.

    השבמחק
    תשובות
    1. מצטרפת לאמפי. יש בלוגים מסויימים שפשוט הפסקתי להכנס אליהם וכמובן שאפשר להבחין בין המלצה על רקע רצון לשתף בשביעות רצון לבין "המלצה" על כל דבר שזז, בלי שום ביקורת אמיתית על המוצר\חנות\טיול. מה שכן, קרה פעם אחת שבלוג שסיווגתי כספאם פירסם פתאום מתכון ללא פרסומת, ככה שלפעמים קשה לקטלג באופן גורף.

      הפרסומות הקופצות די מצחיקות. כל פעם שאני קוראת בבלוג של עדה ומניפה דרך הטלפון קופצת לי משום מה אותה פרסומת לאיזה משהו עם בננה (אני בכלל לא אוהבת בננות 😉)

      מחק
    2. לאמפי:
      בתפריטי הצד בלוח העריכה בבלוגספוט (פוסטים, סטטיסטיקה, מריסה, תבנית, הגדרות וכדומה) יש גם 'רווחים'! כיצד פספסת את זה? חחחח

      גם בלוגרים בוורדפרס יכולים להרוויח מפרסומות בבלוגם, אם הם בוחרים במסלול שימוש בוורדפרס פרו שבתשלום. ולכן הם זקוקים ליותר הקלקות כדי להרוויח, או לפחות לא להפסיד.

      לטעמי הפרסומות בוורדפרס החינמי הן גם מכוערות וגם מעצבנות כי כל אחת מופיעה פעמיים. וורדפרס גם "מרמה" את הבלוגרים שלהם, כי כשהם מחוברים לחשבון שלהם - אין הם עצמם רואים את הפרסומות, אבל לא כן הקוראים שלהם.

      מסכים אתך שלא כדאי להתעסק עם שלטונות המס במיוחד בימים אלה כשהוחלט על ידם "להתלבש" על הבלוגרים. כי רווחם עשוי להסתיים בהפסדם, ובגדול. וממש לא קשה כיום בעידן הדיגיטלי לגלות את היקף הרווחים האלה.

      אני יכול להבין אותך שאין לך עניין בבלוגים שממליצים על "חנויות בגדים או מסעדות". אבל האם את מדירה מקריאה גם בלוגים שמתרכזים למשל בביקורת סרטים, או מבלוגים שעושים ביקורת ספרים (איכותית במידה כזו או פחות) ובסופה קישור לרכישה? יש גם בלוגים נישתיים מצויינים, למרות שהם נהנים מרווח מסחרי או מתרומות.
      וכן, אני מכיר בלוגרים שחיים ממש מהבלוג שלהם. לי זה פחות מפריע אם הם מספקים גם חומרים מעניינים ואיכותיים. בסופו של דבר מדובר בעצם במינון...
      ויש כאלה שיודעים ומשכילים לעשות זאת.

      מחק
    3. ל UR
      בעיקרון מסכים איתך. וכפי שכתבתי בתגובה לאמפי, בסופו של דבר קובעים איכות התכנים מול מינון נסבל של החלק הפרסומי.

      מחק
    4. הממ....איך הצלחת שהתגובות אלי ואל UR מחוברות כך שאוכל לעשות "השב" רק לשתיהן יחד? מעניין.......
      אתה לגמרי מוזמן לצחוק עלי, זה בסדר גמור מבחינתי, בכל הקשור לתשומת הלב שלי לפרטים כמו "רווחים" לצד "פריסה" בלוח העריכה. יש לי קצת tunnel vision בדברים כאלה, מה שלא מדבר אלי פשוט לא קיים (באופן שונה אבל דומה, לא אדע לומר לך מה מישהו לבש או אפילו איזה צבע עיניים יש לו, ואהיה אחרונה שאשים לב שהחלפת משקפיים למשל........).
      כל כך התרגלתי להתעלם מפרסומות בדפי אינטרנט והצעות של גוגל ופייסבוק שאם אני לא מחפשת משהו ספציפי אני פשוט לא רואה אותו.
      לגבי בלוגים פרסומיים באמת לא יוצא לי לקרוא כאלה. יש בלוגרים שאני קוראת את בלוג היומן שלהם (כמו ג'וליאנה) שכותבים גם ביקורות על ספרים (בלי להפנות לרכישה) ואם אני מגלה שהטעם שלי תואם להמלצות שלהם אז אני עושה מנוי ועוקבת. אבל בדרך כלל אקבל דווקא המלצה של עדה על ספר שהיא קוראת או של מניפה על סידרה שהיא רואה או יעד טיול של איריס על פני בלוג שכל ייעודו פרסום והפניה לחנות/אתר רכישה. ככה יצא. כי כאשר אני קוראת על החיים של מישהו ומרגישה שאני קצת מכירה אותו, יותר קל לי להתחבר לדברים שהוא ממליץ עליהם, ולדעת שיש סיכוי שגם אני אוהב. חלילה זה לא נובע מכך שאני לא רוצה שהם ירוויחו מזה......להיפך. אני שמחה להגדיל את הכנסותיו של כל אחד אם השירות שהוא נותן תורם לי.

      מחק
    5. לא בי האשם בחיבור התגובות:) זה קרה כי UR הגיבה לך ולא בתגובה עצמאית.

      ואני לא צוחק עלייך ואני דווקא מקנא בך שאינך "רואה" את מה שאינך מעוניינת לראות.

      כל עוד אין הפרה חד משמעית של תקנון פרפרים כל בלוגר יכול לנהל את בלוגו כראות עינייו וזכותם של הקוראים לקרוא כראות עיניהם :)

      מחק
    6. אה, הבנתי. חשבתי שיש לך דרך לעשות את זה באופן יזום (את איחוד התגובות). שמע, לא יודעת אם כדאי לקנא בי. ברור לי שלעולם לא אהיה עדה מהימנה...אני פשוט לא שמה לב לכל כך הרבה פרטים. שלא לדבר על בעיית זיהוי הפנים שיש לי - אני שמעתי הרצאה לא מזמן שקצת הבהירה לי את העניין הזה - יש ספקטרום מאד רחב של "זיהוי פרצופים" בין זיהוי מדויק ממש כמו תוכנת מחשב, לבין אנשים שרואים מן "בלוב" בתור פנים ובקושי מזהים אנשים. אני אי שם בין האמצע ל"בלוב" הזה. מילא, לא קשור לנושא שלנו.
      בבלוגים אני באמת בעד שכל אחד יכתוב מה שבא לו, כל עוד זה באמת לא פוגעני או מפר את התקנון ואני אוהבת את החופש שיש לנו לקרוא רק את מה שמעניין אותנו. ושוב תודה על הדף הזה שמקבץ בתוכו באמת מגוון תכנים וכותבים, מחבר ביננו ומאפשר לנו את זכות הבחירה.
      בהערת אגב - בינתיים לא חזרו/פנו אלי מי שהצעתי להטמיע את דיסקוס בבלוגים שלהם....מילא

      מחק
  2. אני ממש לא סובל בלוגים של "המלצות" שבעצם הן פרסומות תמורת טובות הנאה. בתפוז כמעט ז"ל היו מחלקים כל מיני טובות הנאה מפוקפקות ואז היו גלים של פרסומות שפשוט מצטטות את הברושורה של המוצר. זכור לי במיוחד שהזמינו בלוגרים לארוחת בוקר לרגל השקת סמסונג גלקסי 4 וכל תפוז התמלאה רשומות המהללות את הטלפון שכל מה שהכותבים ידעו בוודאות הוא הטעם של ארוחת הבוקר... אז לא התאפקתי וכתבתי את דעתי על כך.

    השבמחק
    תשובות
    1. בפרפרים אנחנו לא מתכוונים לשתף פעולה באופן אקטיבי או לעודד התופעות שציינת וכן גם לבחון שהתכנים אינם פרסומיים באופן מובהק .

      מחק