יום שני, 18 באוקטובר 2021

אם אפשר לפרוץ ולמחוק מחשב מרכזי בבית חולים - אפשר גם למחוק את הבלוג שלך !

 ואני לא מדבר על בלוגים כמו אלה בבלוגיות קהילתיות "להשכרה" כמו ישראבלוג ותפוז. כפי שכבר ציינתי בעבר, כל הבלוגים בבלוגיות באלו ימחקו ברגע שהבעלים יורידו את השאלטר (מסיבה כלכלית), או לכשיפרצו מתישהו לשרת הבלוגיה. נראה לכם שהבעלים ישלמו מיליון דולר כופר?

אבל פריצה ומחיקה אפשרית גם בפלטפורמות המאובטחות וורדפרס ובלוגספוט. כן, אם אפשר לפרוץ למחשבי בית חולים מאובטחים, ולפני שבועיים למחשב המרכזי של אחת האוניברסיטאות בארץ - אמנם לא מחקו, אבל על פי שלטונות אותה האוניברסיטה, איתרו שמדובר לכאורה בריגול סיני ל"גניבת מידע" מדעי וטכנולוגי של מדעני וחוקרי האוניברסיטה. לא דיווחו על כך באמצעי התקשורת, אך השרת של אותה אוניברסיטה נסגר לסגל האוניברסיטה, לסטודנטים ולשאר הציבור לסוף שבוע ארוך, להערכת נזקים ולנקיטת צעדי מנע בעתיד.

תשאלו מדוע שמישהו יטרח לפרוץ ולמחוק בלוג לא חשוב כמו שלכם. שאלה טובה אבל יש בכל זאת כמה סיבות טובות. ראשית, כי תקבלו מייל אנונימי שאם לא תשלמו תוך 48 שעות בכך וכך במטבע ביטקויין - הבלוג ימחק לעד. ובשביל אלפיים דולר למשל, זה שווה גם להאקר בן 15. חבר של בני, כשהיו בני 15, הדגים לו כיצד תוך כ-2 דקות פרץ לבנק רוסי והעביר מיליון רובל לחשבון בנק פיקטיבי שפתח בבנק אחר. הוא כמובן עשה זאת רק בשביל האתגר בלבד ולהשוויץ בפני חברים, אבל החזיר את הכסף לחשבון המקורי. שימו לב. לא מדובר בסתם אתר. מדובר בבנק רוסי, כשהאקרים הרוסיים ידועים במעלליהם בעולם ובהגנה על עצמם מפני חשיפתם. ומכאן יכולה להיות סיבה נוספת - סתם אתגר "מקצועי" של האקר. ואני עוד לא מדבר על חלילה פריצה ודרישת כופר לשרתים של וורדפרס ובלוגספוט של גוגל.

אז מה אפשר לעשות כדי למנוע את זה? התשובה היא שאי אפשר למנוע את זה לחלוטין, אבל אפשר להתגונן מפני זה על ידי שתי פעולות פשוטות שיגזלו רק דקה  או שתיים  מחייכם: 

א. גיבוי מהיר של כל התכנים בבלוג שלכם, ב. גיבוי מהיר של העיצוב של הבלוג שלכם על כל הגאדג'טים (ווידג'טים). בגיבוי זה תקבלו שני קבצי XML (תוכן + עיצוב). פתיחת הקבצים האלה ב-office, תראה לכם ג'יבריש -על כן בשום פנים ואופן אל תפתחו אותם. הם ישמשו אך ורק לשם שחזור הבלוג בפלטפורמה שבה אתם כותבים.

קבצי XML לגיבוי הפוסטים בבלוג ולעיצוב של הבלוג

זיכרו, קבצי ה-XML של התכנים יכולים לשמש אתכם גם למטרות חשובות נוספות מלבד שחזור בלוג מאפס:

א. לאחד תכנים של שני בלוגים שונים שלכם לבלוג אחד באותה פלטפורמה. התכנים של שני הבלוגים ישתלבו בבלוג שתבחרו לפי סדר (תאריך) פרסומם של הפוסטים.

ב. להעברת תכני הבלוג שלכם לעיצוב חדש באותה פלטפורמת כתיבה וללא שינוי כתובת הדומיין של האתר שלכם.

ג. קבצי ה-XML יכולים לשמש העברת כל תוכן הבלוג מפלטפורמת כתיבה אחת (למשל וורדפרס) לפלטפורמת כתיבה שניה (למשל בלוגספוט) או להיפך. במקרה זה ניתן להעביר מפלטפורמה לפלטפורמה רק תכנים (טקסטים, תמונות, סרטונים) אבל לא את עיצוב הבלוג מפלטפורמה אחת לשניה.

ד. אזהרה! ל"פרנואידים" שמפרסמים כל פוסט שלהם בשתי פלטפורמות במקביל (וורדפרס + בלוגספוט ) מסיבות גיבוי או מסיבה כלשהי אחרת. לאלה חשוב שיהפכו את  הבלוג  באחת משתי הפלטפורמות לבלוג "פרטי", שאינו חשוף לציבור. כי אחרת, בפרסום פוסטים זהים (ואפילו רק דומים בתוכנם, אבל עם אותה כותרת בשתי פלטפורמות בלוגיה) - מנוע החיפוש של גוגל עשוי להתייחס לפוסטים האלה ולבלוגים שלכם כספאם!!! 

ה. את קבצי ה-XML האלה שימרו בתיקיה בשם שתוכלו לזהות ולמצוא בקלות בעת הצורך. למשל "הבלוג שלי" ותאריך גיבוי. ויותר מכך, חשוב מאוד לדאוג לגבות את הקבצים האלה בדיסק USB חיצוני (כמו דיסק-און-קי) ובענן. כי אם גם מחשבכם יפול, או שינעל לצורך גביית כופר, תוכלו לשחזר את בלוגכם מאפס במחשב אחר.

וכעת העצה הטובה ביותר שתוכלו לקבל - לפי חוקי מרפי תצטרכו את הגיבויים לשחזור הבלוג שלכם כשלא יהיו לכם גיבויים מעודכנים של הפוסטים. האמינו לי שכבר פנו אלי בנדון, אך לא יכולתי לעזור כיוון שהבלוגר/בלוגרית לא גיבו קבצי XML של הבלוגים שלהם. אל תדחו למחר ועשו זאת מיד, היום

אלה המעוניינים בהסברים פשוטים כיצד לגבות ולשחזר, שימשיכו בקריאה בקישור למטה. אתר פרפרים מקבל את הסטטיסטיקה של הכניסות לקישור. והסטטיסטיקות האלו חשובות לנו כדי להעריך מהי מידת הצורך של החברים בפוסטים מסוג זה בעתיד (שכידוע הכנתם דורשת השקעה וזמן התנדבות). אבל לא כדאי לרמות - כי גוגל אנליטיקס יודע לומר לנו מהו זמן הקריאה הממוצע של הפוסט וכמה מהכניסות היו לצורך יציאות מיידיות 😃.

(ראו מה גם מפסידים הבלוגרים "הזאבים הבודדים" שאינם חברים בקהילת "פרפרים"! הם כמובן מוזמנים להצטרף בכל עת).

להמשך קריאה

20 תגובות:

  1. וואו איזה הסבר מפורט ומושקע! תודה רבה. באמת ברגע הראשון כשגיביתי את הבלוג שלי בעבר היססתי עם להמשיך עם לאור העובדה שאי אפשר לקרוא את הגיבוי ב word או דפדפן אפילו. אבל עכשיו אני מבינה שאפשר לשחזר לבלוגספוט או אפילו ל wordpress כך שבכל זאת כדאי לי לעשות זאת לעיתים קרובות.
    תודה רבה
    אגב אני מגיבה מהנייד בפיירפוקס כעצתך, זה מצוין

    השבמחק
    תשובות
    1. היתרון בשחזור הבלוג שלך בבלוגספוט (אם יהיה צורך) הוא שלא תאבדי את התגובות בבלוג, כי הן נשמרות בחשבון דיסקוס ואת תמיד יכולה לחזור ולהטמיע את החשבון בבלוג המשוחזר. לדעתי בגיבוי והעברתו לפלטפורמת וורדפרס, לא תשמרנה התגובות. צריך לבדוק את זה.

      מחק
  2. תודה על הפוסט הזה קנקן.
    הזכיר לי שלא גיביתי את הבלוג שלי מאז שיצרתי אותו.
    חשוב מאוד לגבות לפחות את התכנים.
    תמיד זה מרגיש לנו כאילו כל פלטפורמה היא בטוחה כשלמעשה בעולם שלנו היום שום דבר לא באמת בטוח.
    נראה לי שגיבוי אחת לחודש הוא הגיוני לרוב הבלוגרים (בכ"ז הרוב לא כותבים כל יום).

    אגב, כשאני עיצבתי את הבלוג שלי זה היה בעיצוב אחר שלא קיים היום. כך שאם אני רוצה לשנות משהו בעיצוב, זה נראה כאילו אני צריכה לעשות הכל מחדש.

    השבמחק
    תשובות
    1. התדירות הרצויה של התכנים תלויה בעצם בתדירות הכתיבה. מי שמפרסמים כל יום או יומיים, גיבוי של פעם בחודש זה מעט מדי.

      בכל מקרה כדאי לך לגבות את התבנית של הבלוג שלך כי הוא מבוסס כעת על עיצוב custom (ב- HTML) ובשחזור את אמורה לקבל אותו עיצוב שיש לך בבלוג כעת. אם כי בשל הממשק החדש, את חלק מהגאדג'טים לא תוכלי לעדכן, אלא להעלות בפריסה את הגאדג'ט הרלוונטי המחודש ותאלצי להזין מחדש את כל הנתונים שהיו לך בגאדג'ט הקודם. הזנת כל הבלוגים שלך ברשימת הקריאה עשוי לצרוך לא מעט זמן. יעזור אם תעלי את החדש ודרך הישן הזיני את הנתונים של כל בלוג בגאדג'ט החדש. רק לאחר שתסיימי ותמקמי את החדש במקום הרצוי בלוח הפריסה, רק אז מחקי את הגאדג'ט הישן. את יכולה לעשות נסיון על ידי פתיחת בלוג חדש עם כתובת זמנית (כמו הקודם בתוספת סיומת (1) למשל). לאחר שתתקיני את קובץ ה-XML של העיצוב הקודם ועריכת גאדג'טים מהגרסה החדשה אם יש צורך, ולאחר שתעדכני את כל הפוסטים מקובץ XML העדכני של הטקסט -שמרי ובדקי ב"תצוגה מקדימה". לאחר שהבלוג החדש יהיה לרצונך, תוכלי למחוק את הישן ולהוריד מהחדש את הסיומת (1). ולמעשה לבלוג החדש תהיה אותה כתובת דומיין ואותו פיד כמו הקודם.
      אז לא, את לא צריכה לעשות הכל מחדש. הרקע, הפונטים, תמונת הכותרת, הסרגלים ומרבית הגאדג'טים ישארו כמקודם.

      מחק
  3. לא הבנתי כלום, כרגיל.
    הבנתי שכדאי לשמור גיבוי על DOK בתצורת XML.
    בחיי, זה כל מה שהבנתי.

    השבמחק
    תשובות
    1. שום גיבוי DOK. הכל נעשה דרך התפריט האנכי בלוח העריכה שלך בבלוגספוט בסעיף "הגדרות" ובסעיף "עיצוב". כל השלבים מתוארים במחצית השניה של הפוסט יחד עם תמונות מסך. פשוט צריך לעבור שלב שלב ולעשות. דקה לשני סוגי הגיבויים גם יחד ודקה להעברה שלהם בתיקיה "הבלוג שלי" שתיצור על מסך המחשב. כיוון שאתה כותב הרבה, תגבה את התוכן אחת לשבוע ותחליף את קובץ XML הקודם (שאתה יוצר בהגדרות) בחדש שאתה יוצר בכל פעם. לא יותר משתי דקות עבודה - הכל מפורט צעד צעד עם תמונות מסך, בחלק השני של הפוסט. החלק הראשון מסביר את החשיבות ואת עיקרון הגיבוי. אם תצטרך לשחזר את בלוגך מהתחלה, גם זה מתואר, אך אם לא הבנת, דיה צרה לשעתה. העיקר תגבה פעם אחת את העיצוב ואחת לשבוע, שבועיים את הטקסט. זה הכל. לגבי הבלוג שלך בוורדפרס. מקווה שמישהו מהוורדפרסים בקהילה שלנו ירתם להסבר יצירת גיבויי XML בוורדפרס. שם תמיד הכל יותר מסובך 😃
      האופציה השניה היא לחשוב "לא מבין כלום" ולהיות תלוי בחסדי שמים 😃

      מחק
  4. לגמרי. אפשר לפרוץ לכל מקום. אני מתנחמת בזה שעדיין, רוב הכתיבה שלי היא על נייר. הבלוג הוא רק לצורכי פרסום. אז אם יקרה לו משהו, מקסימום לא אהיה מפורסמת :)
    תודה על המידע.
    (למקרה ששם המגיבה לא מופיע, כי אני לא רואה אותו בזמן כתיבת התגובה - זאת עדה מבלוגעדה.)

    השבמחק
    תשובות
    1. השם הופיע גם הופיע.
      נראה לי שיש דרך פשוטה למדי לשחזר בלוג בקלות יחסית ולא להסתפק במחברת. מקווה שמישהו מהוורדפרסים ישתף פעולה ונצרף כאן בעתיד הוראות כיצד לעשות את הגיבויים בוורדפרס.
      אגב יש אפליקציה של Blogger שמעבירה את כל התכנים של בלוג בוורדפרס לבלוגספוט מקובץ גיבוי XML. צרפתי תיאור מפורט בזמנו בבלוג חשיבה חופשית, כיצד לעשות זאת, בסמוך להכרזה של ערוץ 13 על הכוונה לסגירת ישראבלוג. גם וורדפרס מספקים אפליקציה להעברת תכנים מקובץ גיבוי XML מבלוגספוט לוורדפרס. כל פלטפורמה עושה הכל כדי "לגנוב" בלוגרים אחד מהשני 😃 פשוט בבלוגספוט הכל פשוט יותר.

      מחק
  5. אני כותב את הפוסטים שלי בוורד ואז מעחה לבלוג כך שהוורד נותר כגיבוי... רק חבל לי שאין לי גיבוי לתגובות...

    השבמחק
    תשובות
    1. אז כפי שאתה מבין, יש דרך לגיבוי של כל הבלוג על כל הפוסטים ever, גם בוורדפרס. אינני יודע לגבי התגובות. בבלוגספוט אצל אלה המחוברים לדיסקוס החינמי, תמיד אפשר לשחזר בקלי קלות את התגובות שלמעשה נשמרות בחשבון הדיסקוס, ולייבאן חזרה לבלוג המשוחזר. אם דיסקוס יפול חלילה - כל התגובות חוזרות לברירת המחדל של תגובות בלוגספוט (אם כי ללא תמונות וסרטונים בתגובות). כלומר, גם בבלוג משוחזר ניתן להחזיר את כל התגובות על ידי הטמעה פשוטה מחדש של חשבון דיסקוס. בוורדפרס כידוע הטמעת מערכת דיסקוס עולה כסף ☹️
      אני מקווה שמישהו/י מיודעי דבר בוורדפרס ישתף פעולה איתנו ונעלה כאן גם "הוראות הפעלה" לגיבוי ולשיחזור בלוג גם בפלטפורמת וורדפרס. בעיקרון אני יודע שזה אפשרי.

      מחק
    2. אם אינני טועה כאשר העברנו את הבלוגים מישראבלוג זה היה דרך וורדפרס וזה כלל את התגובות, והן עברו גם לבלוגספוט

      מחק
    3. אני לא העברתי את הבלוג מישראבלוג. די היה לי בגיבוי של הבלוג שלי ושל כמה אחרים, באופן שהכל נשאר כמו בכניסה רגילה בישראבלוג, גם כשהוא נעלם.
      לדעתי נעלמו גם התמונות שהועברו מישראבלוג לוורדפרס, לאחר שהוא נעלם ולאחר שהשרת של ישרא "החדש" הוחלף מספר פעמים. את מוזמנת לבדוק את זה.
      התגובות במערכת גוגל + של בלוגספוט לא עברו למערכת תגובות דיסקוס. ולא בטוח שמערכת תגובות דיסקוס בבלוגספוט , יעברו לוורדפרס.

      מחק
  6. אני צריכה להחליט כנראה איזה בלוג לסגור ואיזה להשאיר אבל קשה לי לעשות סאת. רציתי לסגור את וורדפרס כי יש ללי יותר חברים בבלוגספוט, אבל כשרציתי להכניס ווידאו של סרטים לבלוג, לא הצלחתי בבלוגספוט אלא רק בוורדפרס. אז בינתיים אפרסם או פה או שם העיקר שלא יחשבו שזה ספאם...
    ואם הכל ימחק זה לא נורא כי מי בכלל ירצה לקרוא אי פעם את כל הבלוג שלי.






    השבמחק
    תשובות
    1. אם את זקוקה לסיוע טכני להעלות סרטוני וידאו בבלוג ספוט אשמח לנסות לעזור אסתי. בכל מקרה לפי מה שאומר קנקן את לא חייבת למחוק אף בלוג, יש כנראה אפשרות לגבות את אחד הבלוגים ולשחזר אותו בפלטפורמה השנייה..

      מחק
    2. אסתי, אין פשוט מלהעלות וידאו בבלוגספוט ובדיסקוס. בסרגל ששבלוח העריכה בוחרים בסמל וידאו ואז נפתחת תיבה המאפשרת אחד משני מצבים: א. העלאת קטע וידאו מהמחשב ב. העלאת קטע וידאו מיוטיוב.
      בתחתית תיבת התגובה של דיסקוס יש 2 פונקציות: א. העלאת תמונות מהמחשב או מגוגל, ב. העלאת קטעי וידאו.

      מחק
  7. לא יודעת סינית, בחיי שלא הבנתי כלום.
    למזלי את הדברים שאני מעלה, הם דברים שנכתבו בוורד ו/או במחברת.
    כמו שאסתי טוענת, למי אכפת מה כתבתי? לא גיביתי גם כשהייתי בישרא.
    ובכל זאת, תודה על העבודה הרבה שאתה משקיע למעננו, זה לגמרי לא מובן מאליו.

    השבמחק
    תשובות
    1. למי איכפת? אם לא לכל האחרים אז קודם כל לך.
      בכניסה ל'קישור שבתחתית הפוסט , יש הוראות פשוטות לגיבויים עם צילומי מסך.
      אבל כמדומני את כותבת בוורדפרס, ואני הבאתי כאן הסברים לגיבויים בבלוגספוט.
      כפי שמצויין בפוסט, היד מושטת לחברי וורדפרס שמישהו/י יכתוב פוסט כזה ואנחנו נפרסם.

      מחק
  8. אוייש כמה שאני צריכה את התזכרת הזו של לגבות...בכל פעם מבטיחה לעצמי ובסוף מדלגת וכבר קיבלתי עונש רציני בתפוז ועדיין חוזרת לסורי. אז תודה לך.
    מבטיחה ( שוב, לעצמי)

    השבמחק
    תשובות
    1. ואל תשכחי לגבות גם את העיצוב (תבנית) פעם אחת, כי בלעדי זה לא תוכלי לשחזר את הבלוג מאפס. וכפי שציינתי, שמרי העתקים של הגיבוי גם מחוץ למחשב.

      מחק