יום שבת, 12 בפברואר 2022

וורדפרס ופייסבוק - פלטפורמות במצוקה ?

וורדפרס ופייסבוק הן שתי פלטפורמות שונות לחלוטין זו מזו. אך נראה כי ההנהלות של שתיהן מגלות לאחרונה סימני פאניקה לכאורה. הראשונה (וורדפרס) היא פלטפורמה ציבורית/מסחרית ידועה לבלוגרים (בגירסה חינמית מוגבלת, או בגירסת פרימיום בתשלום והמאפשרת קניית דומיין פרטי, תמורת תשלום נוסף כמובן). השניה (פייסבוק) היא הרשת החברתית הידועה של צוקרברג ומשתמשיה נתונים למעשה לגחמותיו. 

על המצוקה של פייסבוק (שהרוויחה אותה ביושר) מעידה באופן מכאיב הירידה ברבע מערך המניות שלה ביום מסחר אחד בבורסה. לירידה הזו ישנן סיבות רבות, אך לדעתי הדבר שהכי מטריד את צוקרברג היא מגמת הירידה העצומה במספר המשתמשים, שממעיטים להיכנס לחשבונותיהם ואפילו רבים מהם סגרו את חשבון המשתמש שלהם בפלטפורמה הזו. למשתמשים הפרטיים עומדות כיום פלטפורמות אלטרנטיביות ובמיוחד עליית קרנה של "טיק טוק" הסינית בקרב הצעירים ומאידך חשופים הרבה יותר לאבדן הפרטיות ולמעקב. במאמר מוסגר, רבים מוכנים להסתכן בעוקץ עבור הדבש. 

לאחרונה אני ממש ממעט להיכנס לחשבון הפייסבוק בשל הרעש שם ובשל תחושת בזבוז הזמן שפושטת בי עם הכניסה. ואז פייסבוק התחיל להפציץ את המייל שלי בהודעות כמו "יש לך 169 התראות מאלמוני" ולמחרת "129 התראות מפלמוני". ופתאום הולך ועולה באופן אקספוננציאלי מספר המיילים המודיעים על "בקשות חברות חדשות". אממה, לא מכיר אף אחד מכל הבקשות האלו עם שמות לועזיים ואני אפילו חושד שמדובר בכלל בבוטים. וככל שהמיילים הנדחפים מפייסבוק מספרם עולה מיום ליום, כך למעשה משודרת מצוקה ואפילו פאניקה.

במקביל, מספר המיילים היומיים שאני מקבל לאחרונה מוורדפרס גם הוא הולך ועולה, בכל מיני הצעות להצטרף לפורום זה או אחר, להצטרף למבצע זה או אחר, באופן המוגבל בהחלט (!) לימים ספורים בלבד. ואז מגיע מייל שני על הארכה במבצע. ולאחר זמן מה חוזר שוב אותו מבצע כאירוע חד פעמי 😃.
ואז משום מקום לכאורה, הגיע מבצע גיוס כתיבה יומית של הבלוגרים למשך חודש (שכונה מבצע Bloganuary), שגם הוא מתכתב עם קונספירצית הפאניקה שאוחזת בהנהלת וורדפרס.

אך האם מדובר רק בקונספירציה או שיש דברים בגו? אינני יודע. אבל אם נתבונן בסטטיסטיקה המקומית העגומה שלנו כמגמה עולמית מייצגת - אולי באמת יש מקום לדאגה. אז במה מדובר?

ובכן בחודש הבא ימלאו בע"ה שלוש (3) שנים להיווסדה של קהילת פרפרים והאתר שלה. הוותיקים אולי זוכרים קיומו של דף משנה שעדכן למעלה מ-250 "בלוגים עמיתים" - של בלוגרים, שמסיבותיהם הם (חלקן די הזויות, אני חייב להעיר) לא הצטרפו כ"בלוגרים חברים". מתוך סקרנות בדקתי השבוע מה עלה בגורלם של הבלוגים האלה, שמרביתם נכתבו בפלטפורמת וורדפרס.
לתדהמתי גיליתי שלמעלה מ-90% מהבלוגים האלה, או שנמחקו, או שכותביהם הפסיקו לכתוב מזה שנה או אפילו שנתיים. כאמור, רובם ככולם הם בלוגים שנכתבו בפלטפורמת וורדפרס ונכון לעכשיו אינם עוד. בהחלט מצב שצריך להדאיג לפחות את הנהלת וורדפרס ישראל המקומית. נוסיף אליהם 5 "בלוגים חברים מוורדפרס" מקהילת פרפרים  בתרדמה עמוקה  ובלוג וורדפרס נוסף אחד בלבד מהקהילה שלנו שנמחק על ידי בעליו. אם כי מעודד שבקהילת הבלוגרים החברים בפרפרים, אחוז הנשירה של הבלוגרים מוורדפרס בשנתיים האחרונות הינו פחות מ-5%, לעומת כמעט 95% נשירה מקרב אלה שנימנו כבלוגים עמיתים (שהם בעצם כל הבלוגים האחרים בישראל שהיו ידועים לנו). אם יש מהשורדים האלה שקוראים פוסט זה (או שמופנים אליו על ידי החברים) - הנכם כמובן מוזמנים תמיד להצטרף לקהילה  שלנו. ואם יש  מכם שאינם מבינים "מה נותנת לכם ההצטרפות" - כל האינפורמציה נמצאת בכניסה לכפתורים שבסרגל העליון באתר פרפרים (מתחת לתמונת הכותרת).

פחות מעודד, שמשום מה, הבלוגרים מפלטפורמת וורדפרס ממעטים מאוד יחסית מלהגיב בבלוגים בפלטפורמת בלוגספוט, (מסיבות אליטיסטיות או חברתיות אחרות)? הרי קהילת פרפרים נוסדה למעשה כדי לשמר ולקרב בין בלוגרים עצמאיים כותבי עברית מפלטפורמות שונות. 
האם נשכיל לשמר את המשך הישרדות  "שמורת הטבע" האנושית שלנו? 

* חדשות אחרונות
בלוח סטטיסטיקת הקוראים של בלוגספוט - בגוגל מבחינים בין ישראל לפלסטין:

28 תגובות:

  1. אני משתמשת בפייסבוק בעיקר בשביל נטוורקינג בנושאים שונים, נוח וקל למצוא שם מידע שאני צריכה.
    בלימודים שפעם הנטוורקינג היה בפייסבוק הכל עבר לקבוצות וואטסאפ וטלגרם. והו, הטלגרם הרבה יותר נוח מהוואטסאפ.
    כבר שנים אני שומעת שבלוגים זה דבר שהולך ונעלם.
    אנשים כותבים פחות ויותר קל להם להעלות סרטונים. באינסטגרם או בטיקטוק.
    לא מעט משפיעני רשת למיניהם שאני מכירה פתחו חשבון בטיקטוק בציפייה שהם ישיגו לעצמם דרך שם עוד עוקבים, בעיקר עוקבים צעירים שנמצאים שם.
    אני אישית לא סובלת את הפלטפורמה הזאת.
    טוב לדעת שלפחות פה המצב יחסית יציב מבחינת הקהילה.
    מקווה שאנשים ימשיכו לכתוב ולהשאיר את הקהילה שלנו חיה קיימת ופועמת

    ואוף באתי להגיב מהחשבון הרגיל שלי והוא לא נתן לי

    השבמחק
    תשובות
    1. אני מוצא את כל האינפורמציה שאני צריך בחיפוש גוגל. מקסימום בחיפוש יש הפנייה לפוסט ספציפי בפייסבוק. לי יש שם יותר מדי רעשי רקע ופיתויים לבזבז זמן קריאה מיותר לטעמי. לדעתי גם כאשר ישנה עזיבה משמעותית של משתמשים פרטיים, פייסבוק משמשת עדיין פלטפורמת פרסום לחברות עסקיות. אבל לא לעולם חוסן, הנה יותר ויותר מדינות כבר מתחילות לתבוע מפייסבוק את חלקן במיסים על רווחי פייסבוק מהפרסומות, על חשבון תוכן שמסופק חינם על ידי המשתמשים הפרטיים.
      נראה שבאנמת אחוז הנשירה של הבלוגרים מוורדפרס נמוך יחסית ומאוזן פחות או יותר על ידי הצטרפות בלוגרים חדשים לקהילת פרפרים.
      כדי להגיב כאן מחשבון גוגל ספציפי שלך, עלייך לצאת מכל חשבון אחר ולהתחבר לחשבון הרצוי דרך פונקציית "התחבר" שבפינה השמאלית בסרגל שבראש אתר פרפרים.

      מחק
    2. זה תלוי מה אתה מחפש, יש דברים מסויימים שרק מפוסטים בתוך קבוצות פייסבוק סגורות אפשר לדעת. ואת זה לא תמצא בגוגל כי גוגל לא יכול לסרוק אינפורמציה שעוברת בפייסבוק בקבוצות סגורות.
      והיות ואני גולשת דרך המחשב אני חשופה לפחות פרסומות, מה גם שאני יודעת לגרום להן להיעלם כי אני חוסמת את אופציית הפרסום של אותן חברות וברגע שאני עושה את זה אני לא רואה פרסומות שלהם יותר.
      פייסבוק זה אתר חינמי השימוש בו חינמי הם צריכים להרוויח כסף איכשהו וחלק מזה מגיע מפרסומות ולקוחות עסקיים.
      אני יודעת להיכנס עם החשבון גוגל הרצוי שלי, אני תמיד מתחברת בprivate mode ככה שתמיד צריך להכניס חשבון גוגל. רק שכשתבתי את התגובה עם החשבון גוגל של הבלוג שלי, קיבלתי הודעת שגיאה לא משנה כמה פעמים ניסיתי.

      מחק
    3. מוזר. הנה אני מגיב כעת מחשבון הבלוג חשיבה תופשית.

      מחק
    4. אני לא יודעת למה זה קרה, אתה יכול לראות שהתגובה השניה כבר הייתה מהחשבון של הבלוג שלי.
      כנראה הייתה איזו תקלה באותו רגע. כבר קרה לי בעבר אבל לרוב הסתדר אחרי שיצאתי ונכנסתי מחדש.

      מחק
  2. יש עכשיו כזאת תחרות על תשומת הלב של הגולש, שכל הפלטפורמות במצוקה (שמיתרגמת לשיווק אגרסיבי). אני מוחקת אימיילים כאלה אפילו בלי לקרוא. מקווה ש'פרפרים' תחזיק מעמד. אכן, התחילה סמוך לפורים, אם אני זוכרת נכון, עוד מעט יומולדת:)

    השבמחק
    תשובות
    1. גם אני כבר לא פותח את כל המיילים האלה והם נשלחים כמו שהם לאשפה, כך שהם אינם מרוויחים את הקליקים שלי.
      אני חייב לציין שלהבדיל, גוגל אינו משווק אגרסיבית כלל וכלל את בלוגספוט. בכל חודש אני מקבל שני מיילים בלבד מגוגל ומגוגל אנליטיקס שבהם מצורפים דוחות סטטיסטיים מועילים על מידת החשיפה של הבלוג או האתר. יאמר לזכותם!
      מקווה שהבלוגים הפרטיים מכל הפלטפורמות ימשיכו להחזיק מעמד. הבלוגים המסחריים לא מעניינים כאן 😃

      מחק
  3. איך זה אני לא מקבל אימייל אחד אפילו?! מי שכן אוהב אותי מאוד זה אתר התגובות שנרשמתי אליו בהמלצתך,[ואין לי תלונות, נהפוך הוא!] שאף ממליץ לי לפתוח בו בלוג. הפייסבוק לא שולח אליי בקשות חברות אלא ממליץ על חברים. אלה אנשים שנמצאים ברשימות חברים של חברים שלך בפייסבוק או כאלה שעוקבים או נמצאים בקבוצה מסוימת.
    לגבי הוורדפרס, לא מצליח לשחזר את הסיסמה לבלוג שלי, ולא מצאתי אפילו דרך לשחזר אותה. מתברר לי שכנראה פתחתי עוד בלוג שם לשירה, והחדש משום מה .. בעוד הישן מלא אף הוא בכל טוב הארץ מבחינתי.
    וכמו תמציד וכרגיל - האכסניה הנוכחית טובה מאוד לי. השפע שיש בה מציב אתגר לקורא, ואני שמח בו.
    אגב, ב-וורדפרס ישנם שלא מאשרים תגובות, לא מגיבים לתגובות, גם אצלנו, לצערי הרב.

    השבמחק
    תשובות
    1. אתה לא מקבל מיילים כאלה כי אתה מפגין נוכחות ומפרסם בפלטפורמות האלו. דבר שמחזק את התזה שלי לגבי הפאניקה שלהם מהעליה במספר המשתמשים שכבר אינם עושים זאת.

      יש גם בלוגרים בבלוגספוט (אבל לא רבים כמו בוורדפרס) שלא פותחים את בלוגם לתגובות או שאינם מאשרים תגובות - בהתאם להגדרות שקבעו לתגובות. אבל הכי מרגיז הם אלה שמתייחסים או לא מתייחסים לתגובות באופן סלקטיבי. חבל, אבל זו בחירתם.

      אין מצב שאינך יכול לשחזר את הבלוג בכניסה לקישור ששלחתי לך. כאשר אתה מנסה להיכנס לחשבונך ולא מצליח, מתקבלת האופציה "שכחתי סיסמה". אם יש לך חשבון וורדפרס אחר לבלוג הנוסף, עליך לצאת ממנו, לרענן את הדפדפן, לפני שתנסה לשחזר את הסיסמה של הבלוג הקודם.
      אגב זה המחיר ליצירת בלוגים רבים באותה פלטפורמה או בפלטפורמות אחרות (ובמיוחד אם אתה משתמש במספר חשבונות מייל שונים) - מחיר שיכחה שם משתמש/ סיסמה 😃
      אם תתעקש ולא תתיאש תצליח!

      מחק
  4. אמנם המעטתי בכתיבה בבלוג, אלא שאין זה חדש. יש תקופות שפל.

    השבמחק
    תשובות
    1. תקופות שפל פוגשות כל אחת ואחד בכתיבה אישית. אלא נראה שכאן כבר מדובר בתופעה כללית מסונכרנת ובמה שמסתמן כמגמת דעיכה מתמשכת בפלטפורמות הכתיבה הקלאסיות ותהליכי שינוי שעוברים על הקוראים. כנאמר, אין שחקן יכול להמשיך ללא במה...

      מחק
  5. פרסומות על "מבצע" בוורדפרס אני מקבל כבר שנים... הם תמיד רוצים שאשלם להם. לא הרגשתי שיש שם פניקה... האם הנשירה בבלוגפוסט נמוכה יותר מבוורדפרס? אני לא מרגיש ולא מייחס הבדל לשתי הפלטפורמות האלה

    השבמחק
    תשובות
    1. להרגשתי מספר המיילים שאני מקבל מוודפרס התגבר מאוד. לפחות 3-4 מיילים לשבוע. גם מבצע חודש הכתיבה היומית לאחרונה מוזר ביותר.לא ניתן להשוות את הנשירה בין שתי הפלטפורמות בשל היחס הנמוך של הבלוגים מבלוגספוט בקרב העמיתים.בקרב החברים, שיעור הנשירה בשנתיים האחרונות דומה.

      מחק
    2. מוזר... אני מקבל בדרך כלל בממוצע מייל אחד כזה בשבוע

      מחק
    3. אולי משום שהבלוג שלי בוורדפרס רדום!
      (פתחתי אותו רק כדי ללמוד את הממשק ולתת עזרה טכנית לחברים מוורדפרס. בינתיים כבר הספקתי לשכוח את הסיסמה 😃)

      מחק
  6. בנוגע לנושא התגובות, נראה לי שהרבה מהבלוגים שנכתבים בוורדפרס הם בלוגים מקצועיים לעומת אלה שנכתבים בבלוגר, שהם יותר אישיים. לאנשים פרטיים אין בעייה להגיב בשני סוגי הבלוגים אבל מין הסתם שכותב מקצועי יימנע מלהגיב לפוסטים אישיים. לדוגמה, יש את הבלוג הכלכלי של תמר בן יוסף, את זה הבוטני של עננת או את אסף אביר שכותב על הטעם. אף אחד מהם לא מגיב בבלוגים אחרים, וזה לגמרי מובן.
    בנוגע ל"גסיסה", העולם משתנה והפלטפורמות משתנות יחד אתו. חלקן ייעלמו וחלקן יתאימו את עצמן לשינויים

    השבמחק
    תשובות
    1. בקהילת פרפרים ((בוורדפרס יש לא מעט בלוגים אישיים). לצערי נוכחתי שבעלי בלוגים מסויימים לא מתייחסים לתגובות של בלוגרים מבלוגספוט, כולל שלי שלא התייחסו אליהם עד עצם היום הזה. כמדיניות של אתר פרפרים, לא אעשה שיימינג לבלוגרים כאלה מוורדפרס. גם בבלוגספוט יש בלוגים מקצועיים !
      אכן העולם משתנה, ואם "טיק טוק" למשל מהווה תחליף איכותי לבלוגים - מי אני שילין על כך 😃

      מחק
  7. גם אני ממעטת לאחרונה להכנס לפייסבוק. אני רוצה לראות עבודות של חברים, אבל אין לי סבלנות לראות כל כך הרבה, ופייסבוק גם נותן לי לראות מספר מאד מצומצם של חברים ומשום מה מסנן אחרים, כך שנמאס לי ונראה לי שזה בזבוז זמן.
    לגבי וורדפרס, פתחתי בהתחלה גם בלוגר וגם וורדפרס אבל בלוגר נראה לי יותר נוח ויש בו יתר חברים, אז נשארתי שם וויתרתי על הוורדפרס, כלומר, אני לא פעילה שם.
    לגבי פייסבוק ניסיתי פעם לסגור את החשבין אבל הוא נשאר קיים. נראה לי שאי אפשר באמת לסגור שם חשבון.

    השבמחק
    תשובות
    1. מסכים איתך לחלוטין לגבי פייסבוק ובמיוחד מעצבן הסינון שלהם את מי להראות לי ואת מי לא.
      אני מסכים שממשק הכתיבה בבלוגספוט הרבה יותר נוח ומגוון מאשר זה של וורדפרס, אם כי נראה שעם מדיניות השידרוגים של בלוגספוט, הפער הולך ומצטמצם על ידי הפיכת תפעול בלוגספוט (ובמיוחד בבניית בלוג חדש) למסובך ומגושם יותר. המפתחים כנראה אינם מבינים שהפשטות התפעולית מנצחת.

      מחק
  8. לא יודעת באמת לגבי המצוקה של פייסבוק או וורדפרס - אבל אני כן מסכימה אתך שרבים מהכותבים בוורדפרס נמנעים מלהגיב בבלוגים של בלוגספוט. וזה חבל. כי אני יודעת שחלקם כן קוראים, אבל כנראה מתקשים עם נושא ההזדהות. אני קוראת וכותבת בבלוגים בחלון פרטי (אונונימי) ונכנסת שם עם המשתמש הבלוגרי שלי, לא עם המשתמש הרגיל של הגוגל שבו אני משתמשת ל"חיים הרגילים". יש באמת גם בלוגרים שלא עונים על תגובות או שלא מאפשרים בכלל תגובות. דיברנו על זה כמה פעמים. האם עולם הבלוגים בדעיכה? אין לי מושג. אני שמחה על כל פוסט חדש שמתפרסם בבלוגים שאני אוהבת, ומתגעגעת לאלה שהפסיקו לכתוב

    השבמחק
    תשובות
    1. בעניין הקושי בנושא ההזדהות, לדעתי הבעיה חריפה יותר לבלוגרים מבלוגספוט להגיב לבלוגים בוורדפרס, ובמיוחד בבלוגים מסויימים שאין בהם אופציית תגובה דרך חשבון גוגל. ומדוע גם אם אני נמצא כרגע בחשבון גוגל, אני צריך לשלוח שוב לוורדפרס את סיסמת הכניסה שלי לחשבון הגוגל כשהוא עוד פתוח. ובחלק מהבלוגים בוורדפרס יש באג שמאלץ אותי לצאת מהחשבון ולהכנס אליו שוב כאשר אני רוצה להגיב בבלוג וורדפרס אחר. אז, דווקא בוורדפרס קיים באמת קושי הזדהות לתגובות ובכל זאת אנשי בלוגספוט מגיבים שם יותר מאשר אנשי וורדפרס בבלוגים בבלוגספוט. אגב, לוח הסטטיסטיקה בבלוגים שלי בבלוגספוט מראים גם התאמה להדרה של קריאה, אמנם גם של בלוגרים מסויימים מבלוגספוט, אבל בעיקר מרבים מאלה שכותבים בוורדפרס, אין זו קביעה גורפת, אבל לא רחוקה מכך.
      מגמת הפסקת כתיבה של בלוגרים ותיקים עולה ומדאיגה למי שעולם הבלוגים יקר לו.
      מדאיג שקיים מאזן שלילי (כותבים חדשים לעומת נוטשים).

      מחק
  9. לשמחתי אני לא מקבלת מיילים. לא מזה ולא מזה.
    לעומת זאת אני בין אלה שתדירות הכתיבה שלהם ירדה. אני מקווה שחזרה שלי בקרוב לשגרה תשיב גם את הכתיבה לתדירות יותר גבוהה. ואני מברכת על הפלטפורמה הזו ועל כל העושים במלאכה (והמגיבים).

    השבמחק
    תשובות
    1. כלומר אין לך חשבון לא בזה ולא בזה ?
      מאחל שהמוזה תשב לשכון במעונך במהרה.
      תודה על הפירגון!

      מחק
  10. אכן פייסבוק הפך משעמם. הרשת החברתית שלי היא וורדפרס. אגב, אני בלוגר עמית או חבר?

    השבמחק
    תשובות
    1. אין לי מושג איזה בלוג מתקשר לכינוי שלך. כיום אתר פרפרים משמש במה לחברים הרשומים בלבד. צרף כאן קישורלבלוג ונוסיף אותו במידה והוא אינו מקושר כבלוג חבר בפרפרים.

      מחק
    2. אפשר גם לשלוח את הקישור לבלוג במייל.

      מחק