יום שלישי, 10 במאי 2022

על רשימות קריאה - עוד רשומה על אנתרופולוגיה של בלוגיה

אם בבלוג שלך בפלטפורמה העצמאית (וורדפרס ובלוגספוט) מוצגת לראווה "רשימת קריאה" (דהיינו, "הבלוגים האהובים" עם קישור אליהם), מה זה בעצם אומר?

היות ובכל מפלטפורמות הכתיבה לעיל קיימת אופצית בחירה בין רשימת קריאה גלויה לבין רשימת קריאה שאינה גלויה לקוראי הבלוג - אם בבלוג שלך רשימת הקריאה גלויה, אפשר ללמוד בסבירות גבוהה מאוד על מספר דברים:

ראשית, שתחילת הכתיבה הבלוגוספרית שלך הייתה בפלטפורמה קהילתית, כמו ישראבלוג או תפוז למשל. באלה היה מאוד אופנתי להציג לראווה מי הם הבלוגים הנקראים שלך. (גילוי נאות, אף פעם לא הצגתי את הרשימה שלי גם כשכתבתי בכאלה).

ושנית, אם נבדוק את רשימות הקריאה של הבלוגים "האהובים שלך", נראה בביטחון מדהים שהבלוג שלך מופיע באורח פלא גם ברשימת "הנקראים האהובים" שלהם. סביר מאוד להניח שהם  גם מגיבים "נאמנים" - זה בבלוג של משנהו? "נאמנים"? טוב זה אינו תמיד מדוייק. משום שלא מעטים מהם נזכרים לקרוא ולהגיב אצלך רק כאשר הם מפרסמים פוסט משלהם 😃.

ניתן לראות גם עוד תופעות מצחיקות ואולי עצובות: 

האחת, האם קיימת סיבה לכך שרשימת הקריאה מכילה בלוגים פרה-היסטוריים?  כמו בלוגים שהפרסום האחרון שלהם היה בשנת 2012 למשל. או גרוע מכך - שההפניה מובילה לבלוג שכבר אינו קיים. או בלוג "ענתיקה" מישראבלוג ושהקישור אליו מוביל בכלל לדף הראשי של "רשת 13" 😃.

והשניה אפילו מזיקה לבלוג שלכם: כי היא מאיטה את מהירות הטעינה של הבלוג על ידי הדפדפנים. ככל שרשימות הקריאה ארוכות יותר וככל שיותר מהן אינן מובילות לשום מקום - כך זמן הטעינה של הבלוג שלכם יהיה ארוך.  כמה ארוך? ארוך מדי עד לכדי כך שהרבה קוראים פוטנציאליים יתייאשו ויעברו לקישור אחר שאיננו הבלוג שלכם. 

בהזדמנות זו לידיעה: חלק מהבלוגים שלכם (כולל אלו ששילמו על עיצוב חדש ועל דומיין פרטי) - נטענים לאחר "נצח" במונחים אינטרנטיים, והתמונות שבהם לאחר "נצח נצחים". ואז לקוראים אין סבלנות לחכות וידלגו לבלוג אחר ולכן בוודאי שלא יראו גם את הפרסומות שבעלי הבלוג מצפים לקבל מהן הכנסות כספיות אישיות 😃.

ואגלה לכם עוד סוד: מעגל מערכת האבטחה של אתר פרפרים מזהה בבלוגים תמימים אחדים גם קודים זדוניים/מזיקים. לצערכם מערכת ההגנה שלכם כנראה אינה מזהה אותם במחשבים ובטלפונים שלכם. ולא מדובר בסתם "עוגיות" אלא ברוגלות ובנוזקות ממש!!! על המשמעות הקטסטרופלית של זה לגבי הפרטיות וזליגת המידע שבמחשבים והטלפונים שלכם, אולי בפעם אחרת. מדוע אולי? כי מניסיוני נראה שלרבים, רבים מדי זה איננו מעניין (למרות שפניתי אליהם במייל בעניין). לגביהם כנראה עובדות נעלמות אם מתעלמים מהן. מקסימום קונים מחשב או טלפון חדש כל שנה שנתיים, כי הקודמים הופכים להיות גמלוניים עד לכדי אימה. אך האם אינכם מעבירים את הזדונות גם אל החדשים באותה דרך שרכשתם את הקודמים, או מהקודמים עצמם? חומר למחשבה. 

ונחזור לעניין רשימות הקריאה הגלויות (כי כאמור קיימת האופציה לרשימות קריאה שאינן מוצגות לראווה). נניח שהרשימה הגלויה קיימת למטרות המלצות קריאה של בלוגרים אל בלוגים הקרובים לליבם, אז מה זה אומר אם בלוגך שהיה ברשימת קריאה כזו של מאן דהוא נמחק ממנה? האם זה משום שבלוגך איבד עניין, או אולי משום שפסקת להגיב שם, או אולי בשל סיבה אנתרופולוגית כזו או אחרת?

בהזדמנות זו יש מקום להזכיר שמדי פעם מצטרפים בלוגרים חברים חדשים לקהילת "פרפרים" (ראו רשימת המצטרפים החדשים בשול הימני של האתר). האם אתם מאלה שנכנסים לבלוג כזה, להכיר ולברך את השכנים החדשים, או מאלה המטפחים מועדון קריאה סגור של הג'מעה, מסוג יד לוחצת יד?  כאמור אף אחת ואחד אינם כותבים למגירה וזקוקים לאינטראקציה איתכם כדי להמשיך לכתוב ולא להצטרף לרשימת הבלוגים הרדומים.

חומר למחשבה.


7 תגובות:

  1. כשהתחלתי לקרוא מיהרתי לבדוק אם יש לי רשימת קריאה בבלוג... לא זכרתי. מסתבר שיש אבל היא כוללת רק שני בלוגים. אחד מהם הוא הבלוג הזה - קהילת פרפרים.
    בבלוג הקודם שלי בתפוז הייתה רשימת קריאה גלויה והיא באמת התאימה להרבה ממה שכתבת

    השבמחק
    תשובות
    1. אתר פרפרים מטיבו הוא אתר בלוגיה היברידי המעדכן אוטומטית פרסומי פוסטים של החברים. הטמעת כפתור ניווט פרפרים משמשת לצורך ניווט חזרה מהבלוגים שהקורא נכנס אליהם דרך אתר פרפרים. כפתור "פרפרים" למעשה מייתר קישור ל"פרפרים" מרשימות קריאה. לצערי עדיין לא כולם מטמיעים את הכפתור בבלוגם, למרות שבשול הימני באתר ישנה הפנייה להסבר הטמעת הכפתור בפלטפורמות וורדפרס ובלוגספוט.

      מחק
  2. היי, שמתי לב שאצלי מופיעים בלוגים של אנשים שנרשמו אצלי, כמוך למשל. מה זה אומר? לא זכור לי שהיו לי רשימות קריאה, אני לא אוהב לגלות איפה אני קורא. אגב, ללא קשר, יש לי עוקבת חדשה שמסמנת לי V על כל פוסט. האחרונה היא מישהו אנונימי.

    השבמחק
    תשובות
    1. לדעתי מוצגת אצלך באופןצאוטומטי רשימת הבלוגים שאתה מנוי עליהם.

      מחק
    2. מדובר ברשימת עוקבים (שנרשמו על ידם באופן אקטיבי) ולא בהצגת רשימה אוטומטית של רשימת הבלוגים שהבלוגר מנוי אליהם - רשימות המנויים הן חסויות לקהל וחשופות רק בפני בעל הבלוג עצמו) . אין מדובר ב"רשימת קריאה" שהיא רשימת הפניות לבלוגים "אהובים"/"מועדפים" שהבלוגר/ית מציגים לראווה בבלוגם. (בניגוד לרשימת קריאה שאינה גלויה לקהל הקוראים דהיינו אינה מוצגת לראווה בבלוג אלא בלוח העריכה הפרטי של הבלוגר). "רשימת הקריאה" הגלויה עצמה היא נושא הרשומה הזו. ואין לבלבל בינה לבין "רשימת עוקבים".

      מחק
  3. לא חושבת/ זוכרת שניהלתי רשימה כזו, אולי שתיים.

    השבמחק