יום רביעי, 15 בינואר 2020

נוסחאות ואלגוריתמים (סודיים) - מה להם ולנו?


למי שזוכר, ישראבלוג (אללה ירחמו) התהדר בעידוד התחרות בין בלוגרים שנקבעה על ידי שני מדדים שכונו הפוסטים החמים והבלוגים הפעילים, שאותם חישבו נוסחאות אלגוריתמיות סודיות ביותר. בעקבות פוסט מסוים שכתבתי שם, היו שהניחו בתגובות שפיצחתי אותן והיותר 'עדינים' שאלו האם אכן כך הדבר. ועניתי ש"באופן רשמי אינני יכול כמובן להתייחס לשאלה", אם אתם מבינים למה אני מתכוון. 

אך כיוון שישראבלוג הישן הפך ללא רלוונטי, לא ארחיב על כך את הדיבור, מלבד משהו שהוא רלוונטי לנושא פוסט מערכת זה. ואציין רק ששני האלגוריתמים הנוסחתיים שם היו מולטי-פקטוריאלים, כאשר ב'פוסטים הפעילים' הפקטור המשמעותי ביותר שהשפיע על הדרוג היה הפיקציה של מספר המנויים. ומדוע פיקציה? כי מרשימת המנויים של הבלוגרים הוותיקים שבאופן טבעי הלכה והתארכה במהלך השנים - חלק ניכר מכתובות המייל של המנויים  כבר הפך מזמן ללא רלוונטי (למרות שכולן נספרו באלגוריתם ולכן הפעילים שם היו כמעט פיקציה בשל הדומיננטיות של מרכיב מספר המנויים). 
תמיד הצחיקו אותי אלה שציינו שהם נגד רשימת הפעילים, בעילת "התחרות הבלתי רצויה בין בלוגרים".  אבל אותם אלה עפו על עצמם כשהיו מובילים ברשימה, ולעומת זאת נכנסו ל"דיכאון קיומי" כששמם נעדר מהרשימה למשך שבוע 😆.

אתר פרפרים אינו אוגר כתובות מייל של הבלוגרים, המנויים ואנשי הקשר שלהם.  כי כאן אנחנו מכבדים פרטיות ולא מוכנים לוותר עליה לשם עידוד תחרות של "פעילים".
אמנם הסטטיסטיקה של פרפרים כוללת את האינפורמציה של כמה נכנסים לבלוגים השונים דרך האתר שלנו, אבל אין אנחנו מעוניינים לחשוף מידע זה לעין כול.  בהקשר זה נציין רק מידע כללי מעניין הקשור לחשיפת הבלוגים העמיתים:  מאז שעדכוני העמיתים עברו מהדף הראשי של האתר לדף אחר (בלחיצת כפתור בלבד), מספר הכניסות לבלוגים העמיתים דרך פרפרים ירד לשפל של 11% !
עוד סיבה טובה לבלוגרים להצטרף כחברים מלאים לקהילת פרפרים...

הפרמטר המשמעותי באלגוריתם שחישב בישראבלוג את דרוג 'הפוסטים החמים' היה מספר המגיבים לפוסט של הבלוגר/ית - כדי ליצור שם תחרות בין הבלוגרים. 
כאן בהפוך אנחנו חושפים דווקא את 👑'אבירי המגיבים'👑, שתורמים לאופי הקהילתי של פרפרים. כלומר הדגש הוא על המגיבים עצמם ולא למי מגיבים יותר.


האלגוריתם ושיטת החישוב לוקחים בחשבון לא רק את מספר התגובות של המגיב אלא גם את מספר הבלוגים שהגיב כל אחד ואחת מהמגיבים בשבוע האחרון.
מדד התגובה השבוע הוא 2.5 תגובות בממוצע לפוסט של החברים.  בשבוע שעבר (שבוע המדידה הראשון) מדד התגובה הממוצע עמד על 0.86.
התקדמנו?! ואנחנו נמשיך לעודד כאן קהילתיות בונה.

קנקן

24 תגובות:

  1. עידוד תגובות זה באמת דבר רצוי :-)

    השבמחק
    תשובות
    1. אף בלוגר אינו כותב למגירה ולכן פידבק בתגובות תורם רבות הן לרמת הכתיבה והן לחשק לכתוב.

      מחק
  2. מעולם לא התחברתי לתחרותיות שהיתה בישראבלוג, כמעט אף פעם לא נכנסתי לעמוד הראשי (רק בהתחלה כמובן, ובהמשך כאשר חיפשתי בלוגים חדשים). גיליתי בלוגרים חדשים באמצעות המגיבים שלי ובאמצעות המגיבים בבלוגים שקראתי. מבחינתי זו היתה הקהילתיות האולטימטיבית. חבר מביא חבר שכזה...
    מעולם לא ידעתי אם אני ב"פעילים" או ב"חמים" ואני זוכרת שקיבלתי התקף לב קטן כשנודע לי שפוסט אחד שלי הגיע למומלצים. פתאום קבלתי תגובות מבלוגרים שאני בכלל לא מכירה...די נבהלתי, האמת. 🤣
    כאן יותר קשה להגיע לבלוג של מישהו מתוך התגובה שלו אצלך או אצל אחרים. לא כל אחד הכניס את פרטי הבלוג שלו לאווטר שלו...וזה כמובן גם בפלטפורמות שונות. ולכן דף הפרפרים חשוב כל כך כדי לחשוף את כולנו לבלוגרים ולתכנים.
    נושא דירוג המגיבים, כבר אמרתי, הוא גאוני. כי זה מה שחשוב. להיות חלק מהקהילה, לקרוא ולהגיב, להשתתף.......

    השבמחק
    תשובות
    1. אני כמובן חושב שלדף ראשי יש ערך לגישה לכל בלוג מדף ראשי אחד. היכרות של בלוגים מעניינים חדשים דרך דף ראשי באתר אפקטיבית ומהירה יותר מכל דרך שציינת. ההבדל בין ישראבלוג לכאן הוא שהבלוגרים כאן יכולים לכתוב על הכל, אבל מחויבים לעמוד בתקנות הבסיסיות של הקהילה, המתוארות בלשונית המתאימה בראש הדף. לכן כאן זה לא ג'ונגל.
      תודה אמפי על הפרגון.

      מחק
  3. המדד הזה של תגובות אולי לא יוצר תחרות אבל משמש את הקהילה ואת הערבות הזו של נאה מגיב ונאה מקיים...
    כאחד שנהנה תקופות ארוכות ו24 פוסטים בבחירת העורכים, ראיתי כותבים טובים שלא זכו לפרסום נאות.
    אני זוכר שמדי פעם הייתי קורא מישהו חדש והייתי מעלה אותו לפוסט שלי שבו המלצתי לכל מי שקרא אצלי, לקבל אותו ולקרוא שם. אני חושב שגם כאן כדאי לכל אחד מאיתנו לעשות את זה, זה יכול לשפר את הקהילה ולחבר אנשים שרוצים חשיפה.

    השבמחק
    תשובות
    1. בפרפרים ניתן זרקור לבלוגרים ולפוסטים מעניינים שלהם בשלוש פינות מומלצים: "עשה למישהו את היום" (עם הנצחה בגלריית המומלצים מכל הזמנים), "התמונה שהמריאה", ו"פינת הציטוטים". כפי שצוין לגבי המומלצים (ראה בתוויות), החברים יותר ממוזמנים להמליץ על פוסטים בתיבת המסרים למערכת.

      מחק
  4. אוי, רשמתי תגובה ארוכה המשבחת את המקום הזה ואת הדירוג לפי תגובות ולחצתי בטעות על התנתק במקום על פרסם.... :-(

    קצת מאותגרת טכנולוגית אני.

    רציתי להודות לך על הכפתור בבלוג שלי שמאפשר לי להגיע לכאן בלחיצה אחת, על זה ששוב אני מרגישה חלק מקהילה שאני יכולה לבוא, לבקר בה ולראות מי כתב לאחרונה ולהכיר כותבים שאני לא מכירה. זה נהדר. והדירוג על פי פעילות ותגובות הוא יפה מאוד בעיני. בקיצור: כל הכבוד!

    השבמחק
  5. זאת אמאל'א. מאותגרת. :-)

    השבמחק
    תשובות
    1. תודה רבה על המילים החמות וכמובן לניסיון החוזר בכתיבת התגובה.

      מחק
  6. מעולם לא הייתי חם וגם לא פעיל. בפלטפורמות בהן אני כותב את שני הבלוגים שלי, לא מתקיים הענין הזה, אני חושב. כפי שציינתי ישראבלוג לא היה אזור חברתי מבחינתי, אלא מקום לכתוב ולפרסם, ואם הגיעו תגובות מה טוב, ואם לא גם מה טוב. ממוצע התגובות לפוסט שלי לאורך השנים עמד על 1 או שניים. מאז החלתי עם בלוגיזציה של טקסטים שונים שלי, יש פער אדיר בין מספר המגיבים למספר הצופים, ואפילו זו אשליה, זו אשליה מחממת לב מבחינתי, ודי לי.

    השבמחק
    תשובות
    1. מסכים שהעיקר הוא לספק את יצר הכתיבה אך מי שכותב בבלוג אינו כותב למגירה. מספר הכניסות שאינו בהכרח תואם למספר הקריאות, הוא בהחלט מדד פידבק חשוב לכותב, אך דו-שיח עם הקוראים מחמם תמיד את הלב. אבל הסטטיסטיקה מראה שמספר המגיבים לבלוגים מסוג יומני רשת גבוה באופן משמעותי מאשר לבלוגי נישה כמו שלך ושלי.

      כאן אין משמעות לחמים ופעילים אבל בהחלט כן לעידוד הכתיבה, התגובה והחשיפה לקהלים מגוונים.

      מחק
  7. אני מאוד אהבתי את החלק של הבלוגרים הפעילים ואת החלק של הפוסטים החמים. באופן כללי החלק החברתי היה הדבר שהכי אהבתי בישרא-בלוג.
    בפוסטים החמים היו הרבה דברים מעניינים, גיליתי דרכם הרבה בלוגרים מגניבים, ולפעמים היו שם אפילו פוסטים ממש מצחיקים שקיבלו הרבה תגובות, שאי אפשר היה להחליט מה יותר מצחיק - הפוסט או התגובות.
    עם זאת, כשנכנסתי לאתר השנה, הוא היה כל-כך מת שמספיק שקיבלת 2 תגובות ובום, עלית לרשימת הפוסטים החמים. הייתה לי גם הרגשה שהיו שם באופן כללי באגים בחישוב של הדברים האלה.
    אני שמח לראות שכאן דווקא יש נסיון לעשות משהו חדש יחד עם שמירה על הקיים :)

    השבמחק
    תשובות
    1. כשכתבתי בזמנו בישראבלוג, הפוסטים שלי הגיעו לחמים והבלוג שלי חשיבה חופשית היה בראש רשימת הפעילים. אז ראית את זה? קראת אותי רק בגלל זה?
      רבים לא אהבו את הרשימות האלו (בלשון המעטה) שעוררו סוג של תחרות. וכי היו הרבה מאוד בלוגים מצוינים שאף פעם לא הגיעו לפעילים (כי רשימת המנויים שלהם לא הייתה מספיק גדולה), ובחמים היו לעיתים גם פוסטים נוראיים ומטופשים של טרולים...
      בכל אופן כשהקמתי את פרפרים והעליתי בדבר המערכת את האפשרות להוסיף לאתר רשימות פעילים וחמים, קיבלתי תגובות מהחברים שאינם רוצים את זה כאן. לדעתי העדכונים בדף הראשי עם התקצירים מספיקים לקוראים כדי להחליט מה לקרוא. אז בתחרות בין הבלוגרים על מקום ברשימות אני ממש לא מעוניין, אבל עידוד תגובות זה בהחלט משהו חיובי לטובת הקהילתיות.

      מחק
    2. תראה אני מסכים איתך ולא מסכים איתך,
      אני מסכים שצריך לתת לבלוגרים חשיפה שווה, במיוחד אם פנו אליך חברים וביקשו שככה יהיה.
      לעומת זאת, רוב הבלוגים שגיליתי בישרא היו דרך רשימת הפעילים. אני דווקא אהבתי את הרעיון של התחרות, ושוב - לא ראיתי את זה כי ישרא היה כבר מת, אבל ממעבר על בלוגים ישנים שם, זה היה נראה שהתחרויות דירבנו הרבה אנשים לכתוב דברים מושקעים, גם אם לא כולם הגיעו לספוטלייט.
      אתה צודק לגבי העניין עם הפוסטים החמים. היו שם מדי פעם פוסטים הזויים לגמרי שהגיעו לטופ רק בגלל כמות התגובות הגדולה, אבל בדרך כלל היו שם הרבה פוסטים די טובים שקיבלו כמות תגובות בהתאם. וגם מדי פעם היו שם דברים ממש ממש מצחיקים :)

      מחק
    3. לשאלתך, אני לא גיליתי על הבלוג שלך דרך הפעילים. הבנתי שעזבת את ישרא ממזמן אז כשנכנסתי אליו השנה, לא ראיתי אותך שם. גיליתי על הבלוג שלך דרך טליק.

      מחק
    4. עזבתי לפני 4 שנים כאשר כבר ראיתי שם את השקיעה הממשמשת ובמילא כמעט כל מי שקראתי שם עזבו ועברו לכתוב בפלטפורמות אחרות.

      השבמחק

      מחק
    5. ובצדק, צריך להשתדרג מפעם לפעם. הטובים שנשארו שם בשנה האחרונה היו רק כאלה שכתבו במקביל בשתי פלטפורמות.

      מחק
    6. או שעברו למחוזות הפייסבוק :)

      מחק
    7. קנקן, אם לא אהבת את רעיון התחרות, אז פייסבוק זה מה שקורה כשדוחפים את הרעיון של התחרות לשיא האקסטרים. המקום אולי הכי פחות מתאים לבלוגים אישיים, ובגלל זה אני לא עוקב שם אחרי בלוגרים. מעדיף לעקוב כאן !

      מחק
    8. האמת היא שרק לאחרונה פתחתי דף קהילה בפייסבוק, אלא שאני כמעט לא שם (מטעמי חוסר בזמן וקושי לעמוד בברברת )

      מחק
  8. גם אני מאוד אהבתי את מדד המגיבים. אני בהחלט חושבת שתגובות לבלוגים זה מה שהופך את המקום לקהילה. ושוב, יישר כוח!

    השבמחק
  9. אהבתי...
    זה ממש מגניב ואולי גם יגרום לאנשים להגיב יותר
    אחרי הכל בסופו של דבר זה נחמד ונעים לקבל תגובות ממי שקורא אותנו

    השבמחק