יום רביעי, 18 במאי 2022

פייסבוק - חתונה קתולית?

 בשנת 2012 הבלוג הקבוצתי המעולה "תמונה יומית" בישראבלוג נסגר והמשיך להתנהל בפלטפורמה קבוצתית בפייסבוק. בעקבות פתחתי לראשונה חשבון אישי בפייסבוק. לא העלתי אז בדעתי שמדובר בחתונה קתולית עם פייסבוק. 

הנסיבות אינן חשובות, אך בשורה התחתונה, כאשר כשנה לאחר מכן הגעתי למסקנה שאינני מעוניין בו עוד והפעלתי את האופציה "מחיקת חשבון" - תגובת הבוט של פייסבוק הייתה "החשבון יסגר בעוד שבועיים". לפני כשלוש שנים גיליתי להפתעתי שהחשבון עדיין קיים. ביקשתי שוב מחיקת חשבון והבוט של פייסבוק שוב הגיב "החשבון יסגר בעוד שבועיים". 

שכחתי ממנו, שכחתי גם את הסיסמה. הרי לשם מה לזכור סיסמה של חשבון מחוק? ובכן, אני מקבל מייל מפייסבוק שחשבון הפייסבוק שלי הוגדר "כחשבון אפור" ולכן הוא יושבת ב-12 למאי 2022. ברוך שפטרנו! הרי הוא אמור היה להימחק לפני כ-10 שנים (לאחר שתי בקשות לסגירת חשבון). 

בהתרעת ההשבתה מפייסבוק מוצגת האפשרות הנדיבה לפתוח חשבון חדש ולהעביר אליו את התכנים "מהחשבון האפור", עד ל-12 למאי 2022. ופייסבוק מסבירים מה זה חשבון אפור: "חשבונות אפורים שימשו בעבר לניהול דפים ולהפעלת מודעות. אין להם את אותה גישה לתכונות אבטחה כמו שיש לחשבונות פייסבוק רגילים". 

הבנתם? אני לא. מדובר בחשבון אישי שלא שימש לשום ניהול דפים או מודעות. מעניין איזה שימוש נעשה בחשבון זה ללא ידיעתי. לאחר 10 שנים ללא שימוש כבר לא זכרתי את הסיסמה כדי לבדוק מה נעשה שם ואלו מודעות נשלחו משם בשמי בהעדרי. 

חשבתי שראוי לשתף את קהילת פרפרים שפתיחת חשבון בפייסבוק כמוהו כחתונה קתולית. גילוי נאות, אין מדובר בחשבון הפייסבוק שנפתח ומשמש את קהילת וקבוצת פרפרים בפייסבוק. בהזדמנות זו, החברים (שעדיין לא עשו זאת) מוזמנים להצטרף לקהילת פרפרים (קהילה פתוחה) ולקבוצת פרפרים (קבוצה סגורה לבלוגרים).

מהומה רבה עוררה לאחרונה הרכישה של טוויטר על ידי אילון מאסק וההכרזה שהוא יבטל את הצנזורה של טוויטר על חשבונות בעייתיים כמו זה של דונאלד טראמפ. זמן קצר לאחר מכן אילון מאסק עורר מהומה נוספת באיום לביטול עסקת הרכישה הזו, לאחר שגילה שהוא עומד בעצם לשלם 44 מיליארד דולר על רכישת פלטפורמה של 20% חשבונות מזוייפים או ספאם לפחות.

חומר למחשבה למשתמשים ולמכורים, לגבי מידת היציבות ועתידן של פלטפורמות הרשתות החברתיות.


18 תגובות:

  1. לא ניסיתי לבטל חשבון בפייסבוק אבל מה שאתה מתאר נשמע לי כמו ההתנהלות התמוהה של הפלטפורמה הזאת. אני כמעט לא מעלה דבר בפייסבוק ועוקבת אחר מעט מאד אנשים, שאת כולם אני מכירה אישית. מזמן הבנתי שאין לי מה לחפש משהו שפעם ראיתי בפייסבוק כי בניגוד לגוגל - זו משימה בלתי אפשרית. ומזמן הבנתי שאין לי כל כך מה לחפש שם.

    השבמחק
    תשובות
    1. אני הייתי מגדיר את ההתנהלות של הפלטפורמה הזו כקרצייתית ברמות. כמוך מנוע החיפוש של גוגל מספק את כל צרכיי.

      מחק
  2. אני לא ממש מתרגש מזה למרות שזה מעצבן... מטרידים אותי יותר חשבונות של אנשים שנפטרו מהעולם אבל אני ממשיך לקבל תזכורות על ימי ההולדת שלהם...

    השבמחק
    תשובות
    1. נכון מוטי וגם מטרידים מאוד בקשות כרוניות של משתמשים לסמן לייקים לפוסטים שלהם. מעצבן מאוד גם שפייסבוק בוחר מה להראות לי ומה לא...

      מחק
  3. אני פעיל מאוד ב- FB, אני גם מאוד מרוצה ממנו ולא מוצא סיבה לא להשתתף בקבוצות, פורומים בו. אני מנהל קבוצת האיקו קטנה ואיכותית, אני משתתף בפורום רשמי של משרה"ח - מורים לספרות, נהנה מקבוצת "מדע גדול בקטנה", ומקבל טיפים בלי סוף מקבוצת סכרת2. אגב, צודקת אמפי ביחס לחיפוש בו, אבל החיפוש בו הוא רק של חוחמרים שעלו בן, גוגל מחפש בכל האינט7רנט ובכל הרשתות החברתיות שמאפשרות את החיפוש.

    השבמחק
    תשובות
    1. לפי מה שאתה מציין, היחסים של פייסבוק איתך הם סימביונטיים. אני מצאתי אותם טפיליים 😀

      מחק
  4. לי פתחו חשבון מטעם העבודה, ללא ידיעתי.
    כנראה פתחו לעובדים באופן גורף.
    לא הבנתי מדוע אני מקבלת בקשות חברות לאאוט לוק.
    כשהחלטתי לפני שנה בערך, לא ידעתי באיזו סיסמא השתמשו, כיוון שידוע לי שבפלטפורמות אחרות איך הגדירו אותי, ניסיתי והצלחתי.
    מוכרחה חהודות שעל אף התנגדותי הנחרצת לפייסבוק , התחברתי לקבוצות משוררים וסופרים אשר מעשירים את עולמי.

    השבמחק
    תשובות
    1. בעבר גם אני השתתפתי בפורום של משוררים שהתנהל באתר פורמים באינטרנט. ללא פרסומות, ללא נדנודים ופיתויים לקרוא דברים שלא התכוונתי לקרוא. אט אט נדלדלו הכותבים והקוראים ועברו לפייסבוק. למה אינני יודע. אולי משום שבפייסבוק הם מלקטים לייקים 😀? אולי בשל ההתמכרות ל"כאן ועכשיו"? אינני יודע. בכל אופן אני כבר לא שם. כמות המיילים שנדחפים על ידי פייסבוק בלתי נסבלת ודורשת מחיקה אינסופית כדי להיפטר מהם. הרעש הזה פשוט בלתי נסבל עבורי.

      מחק
  5. גם אני ניסיתי בשלב מסויים לעזוב את פייסבוק והבנתי שהדבר בלתי אפשרי. זה מאד מעצבן אותי ולכן בטלפון שלי לא התקנתי פייסבוק. לפחות שם אני נקייה מזה.

    השבמחק
    תשובות
    1. היום הטלפונים החדשים של סמסונג מגיעים עם פייסבוק מותקן. המזל הוא שהטלפון שלי רשום בכתובת מייל אחרת מאשר זו שנרשמתי לפייסבוק. הבעיה היא כמות המיילים העצומה שנשלחת על ידי פייסבוק לתיבת הדואר שבכתובת הרישום לפייסבוק. בשבילי זה מטרד יותר מתועלת.

      מחק
  6. התגובות פה מעניינות. עזבתי את פייסבוק לפני 11 שנה בערך, ממש בלי בעיות. הוא אמנם ניסה לשכנע אותי להשאר ואחרי שבועיים "שאל" אם התחרטתי, תוך הנחה שכן, אבל פשוט סימנתי לו שממש לא התחרטתי והחשבון נסגר מיד. מאז אין זכר לפרטים שהיו לי בחשבון.

    השבמחק
    תשובות
    1. נראה ששנה שנתיים אחר כך, לאחר שהמבטלים הרבים לא השתכנעו לאחר שבועיים, הם כבר הפסיקו לשאול ... 😀
      ומי יודע, אולי זה הבוטים שלהם שהמשיכו לפרסם שם מודעות, כאילו שזה סימן משפטי לחרטה?!

      מחק
    2. זו שוב אני. מה שנראה לי שקרה הוא שהרבה אנשים לא קראו את אותו מייל שנשלח. במייל, הם יצאו מתוך נקודת הנחה שאתה התחרטת. כלומר, היית צריך לסמן שאתה בטוח שאתה רוצה להתנתק. מי שלא סימן, פשוט חובר מחדש

      מחק
    3. אז זהו שלא נשלח מייל פעמיים בעקבות בקשת המחיקה! אני עובר על המיילים שנשלחים - קורא, מתייחס או מוחק. אל כנראה עקשנות של 10 שנים ללא שימוש עזרה 😀

      מחק
  7. האם החשבון שלך אכן בוטל סופית? אני חשבתי כך עד שלאחר 10 שנים קיבלתי הודעה מפייסבוק שהחשבון הפך ל"חשבון אפור" שמי יודע איזה שימוש נעשה בו...

    השבמחק
  8. יש לינקים לפרפרים בפייס?

    השבמחק
    תשובות
    1. לקהילת "פרפרים - הבלוגוספרה שלנו" יש דף בפייסבוק בעריכת חברנו אריק בנדק חביב. ניתן לצפות בפוסטים שפורסמו שם ברשימה הנגללת המוצגת בשול הימני של אתר פרפרים (גם למי שאין חשבון פייס)

      מחק