יום רביעי, 8 ביולי 2020

על מדד הכתיבה בימי הקורונה ועל אימפוטנציה


מסתבר שיש התאמה בין מדד פעילות הכתיבה (כן, יש דבר כזה) בקרב קהילת פרפרים לבין מדד פעילות התפשטות הקורונה. התאמה מדהימה אבל אולי בעצם צפויה. ולשני המדדים האלה התאמה לפעילות הגלישה האינטרנטית הארצית והעולמית הכללית. יש כלי מדידה המובילים לקשר שציינתי בין שלושתם. אולי אסביר ואדגים את זה בפעם אחרת.

ובימי ברברת הקורונה הרועשת ברשת ובתקשורת, ראויה לציון סדרת צילומי פרויקט 7 על 7  של חברתנו שיק:


 "עולם עם מסכה"
מדוע המלצה זו במאמר המערכת כאן ולא למשל בפינת "התמונות שהמריאו"? יש לכך שלוש סיבות. ראשית, מדובר בסדרה של 7 תמונות ולא באחת. שנית, פריים התמונות הוא אנכי ולא רוחבי כפי שהסברתי כאן בעבר. ושלישית, אגלה לכם - צפו בקרוב לכתבה שתהמם אתכם בבלוג "חשיבה חופשית". כן, מי מכם שאינו שומר על עטיית מסכה  ועל ריחוק חברתי, וכן למי מכם (הצעירים בעיקר) שמזלזלים ב"אסימפטומטיים" שיכולים להדביק כל אחד מכם - דעו לכם שאתם בסיכון משמעותי גם אם אין לכם מחלות רקע או אם אינכם מוגדרים כרגע בקבוצות הסיכון. 

לא רק שהנשאים האסימפומטיים של הנגיף עשויים להפוך תוך שבועות לפרה-סימפטומטיים ולסימפטומטיים. יותר מכך, הן האסימפטומטיים והן "הנרפאים" מהתסמינים הנשימתיים - עשויים לגלות בעתיד מחלות ומומים כמו פגיעה בשריר וקצב הלב, מחלות הקשורות בפגיעה במערכת החיסון, ירידה משמעותית בקוגניציה ובזיכרון, ועוד. אבל גם הצעירים המזלזלים, ודאי לא יהיו שווי נפש כשידעו שבאחוז משמעותי נגיף הקורונה עשוי לפגוע בפוריות הגבר ובאון המיני גם בקרב הנשאים האסימפטומטיים לכאורה (בדומה לפגיעה בפוריות הגבר על ידי נגיף החזרת אצל הנדבקים מסרבי קבלת החיסון נגדו). כן, הולכים ומצטברים מחקרים רפואיים המעידים על כך. מחקרים שלהדיוטות שאינם אנשי המקצוע - אין גישה לבסיסי המידע על מחקרים מדעיים אלה. 

האם דבריי אלה מעוררים בכם חרדה? ובכן, מוטב שתהיו חרדים ותנהגו באחריות לא רק כלפי אחרים, אלא ממש כלפי עצמכם. ועוד עצה: מספיק עם ברברת הדקלומים הקקפונית הזאת ברשת בעניינים האפדימיולוגיים, שמרבית הציבור ממש אינו מבין בהם או שאינו רוצה להבין או גרוע מכך - מבין סלקטיבית את מה שנוח לו להבין מהדקלומים בתקשורת.
לתזכורת, ראו גם את אשר כתבתי בראשית ימי פרוץ הקורונה בארץ בחודש מרץ, בבלוג חשיבה חופשית. כאמור, צפו לכתבה נוספת בבלוג זה בקרוב. 
אז שמרו על עצמכם ורק בריאות,
קנקן
   

16 תגובות:

  1. מילים כדרבנות קנקן.
    ותודה על הפירגון.

    השבמחק
  2. בלי שתהיה לי גישה למחקרים מדעיים ורפואיים הבנתי מהתקשורת שמי שחלה (או נשא) בקורונה עלול לסבול מתופעות רבות שחלקן קשות ממש וחלקן בלתי הפיכות. אין לזלזל בנגיף הזה ובעיקר כאשר רב הנסתר עדיין על הגלוי בכל הקשור אליו.

    השבמחק
    תשובות
    1. הבעיה היא שרבים מאוד בציבור (בעיקר הצעירים ולא רק) ממש לא מתרשמים מהכתבונת או שתיים ששודרו באמצעי התקשורת בנושא זה ונוהגים בהפקרות. אני קורא ברשת ומתפלץ על תאוריות הקונספירציה וההפחדה הממשלתית למטרות פוליטיות בלבד. מוטב שלפני שהציבור בא בטענות לממשלה ולכנסת (ויש על מה לבקר) שקודם כל ישמור על עצמו והסובבים אותו.

      מחק
  3. אני חרד כבר הרבה זמן ולוקח את ההנחיות ברצינות, אבל יש לי הרגשה שעוד הרבה דברים לא ברורים בעניין הקורונה והנחיות הממשלה לא תמיד הגיוניות

    השבמחק
    תשובות
    1. הבעיה היא עם אלה שלא לוקחים את ההנחיות ברצינות ומסכנים לא רק את עצמם. ההחלטות הממשלתיות כולל השחרור הבלתי מבוקר מהסגר והבלגן של כל מי שצועק מקבל באמת לא הגיוניות ולכן עלינו לפחות להגן על עצמנו.

      מחק
  4. קראתי כעת את הרשומה אליה הפנית - אני מסכים עם הרוב אבל המספר של מאות אלפי מתים בארץ עדיין נשמע לי מוגזם. אני מקווה שלא אתבדה

    השבמחק
    תשובות
    1. ראה מה קרה בגל הראשון בעולם ובמיוחד בארה"ב.
      אני מקווה שלא נגיע למספרים כאלה, אבל נראה שמערכת הבריאות בארץ קרובה לאיבוד שליטה. כפי שכתבתי שם, גם בכלל לא בטוח שיהיה חיסון לקורונה מהסיבות שציינתי. יש גם עדויות רפואיות שמחלימי קורונה אינם בהכרח מחוסנים להדבקות חוזרות.

      מחק
  5. OMG - אני הולך לספר את זה לתלמידים שלי. חחחחח אובדן כוח גברא, גיל 15/16

    השבמחק
    תשובות
    1. נבון. אם משהו עשוי לחדור לתודעה ולמנוע את חוסר האחריות של הצעירים (שחושבים שהקורונה מחוץ לתחום שלהם) זה זה 😊

      מחק
  6. ראשית רוצה להודות לך על הפרגון בצאת ספרי "מילים ממים" ובעניין הקורונה צריך לנהוג במשנה זהירות, רק כך אולי נצליח למגר את המחלה הרעה הזו.

    השבמחק
    תשובות
    1. נכון מאוד. מידת הפגיעות תלויה בהתנהגות כל אחד מאיתנו. כי לאחר ההדבקה יעילות הטיפול הרפואי כרגע מוגבלת מאוד.

      מחק
  7. כתבת במרץ על הערכה שלך שיהיו כרבע מליון מתים מקורונה. זה עדיין נראה לך רלוונטי? או אם אני טועה, סליחה מראש.

    השבמחק
    תשובות
    1. רלוונטי מאוד והלוואי שנתבדה. כי אנחנו רק בראשית האפיזודה, ואין חיסונים ותרופות, ומערכת הבריאות שלנו על סף אבדן שליטה. רק בארה"ב כעת, מתוך למעלה מ-3 מליון מאומתים מתו למעלה מ- 130,000, שזהו שיעור תמותה של 4.5% מהמאומתים. כלומר, בהתאם לתחזית בפוסט ממרץ.
      אם הציבור בישראל לא ינקוט באמצעי זהירות מחמירים ואם מערכת הבריאות תקרוס ולא תוכל להתמודד עם שטף החולים - שיעור התמותה עשוי להיות אפילו גבוה יותר. ותהיה גם עליה בתמותה ממחלות אחרות בשל מחסור במקומות אישפוז, צוות רפואי, ציוד ותרופות!

      אבל עזבי תמותה, כי מי שמת הוא כבר מת. מה עם תופעות הלוואי והמומים המאוחרים של "הניצולים"? ואנחנו עדיין לא יודעים מספיק על זה ואיך מתמודדים עם זה. והחיסונים רחוקים, אם בכלל תהייה אפשרות ייצור יעילה ומספקת למיליארדים בעולם. שלא נדע...

      מחק
  8. האמת שלי אישית לא יוצא לצאת הרבה מהבית
    אני מעדיפה להזמין משלוחים (למרות שזה חתיכת תיק כי אי אפשר להגיע לפה עם ווייז) מאשר לצאת מהבית לסידורים וכו'.
    אני עדיין יכולה לספור על יד 1 את מספר הפעמים שיצאתי מאז שהתחילה הקורונה.
    ללבוש מסיכה זה סיוט בשבילי אני מרגישה נחנקת איתה, כאילו שאני אסמטית או משהו, וגם כשאני לובשת אותה זה מרגיש כאילו לא מגיע לי מספיק חמצן כי אני יכולה פשוט להירדם. (אולי אתה מכיר מסיכה שלא עושה את התופעות האלה?)

    השפעת שהייתה לי השנה הייתה עם תופעות מאוד דומות לקורונה (אבל זה היה לפני שהקורונה הגיעה לארץ בכלל). במיוחד זכור לי החלק שבו האוכל היה חסר טעם במשך תקופה דיי ארוכה אחרי שכבר הבראתי. וגם שלקח לי יותר מחודשיים לחזור לעצמי.

    ואם שפעת עושה לי דבר כזה, אני רוצה לחשוב על מה קורונה יכולה לעשות.
    מחלה קלה עלק

    (מחקתי תגובה אחת כי זה פירסם לי פעמיים)

    השבמחק
    תשובות
    1. ספרי לליצן לססססס (לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, עלק) ש"קורונה זו רק שפעת" :)
      לגבי מסיכה ראי בקישור:
      https://tld.walla.co.il/item/3355515

      מחק